5. איסור

עמוד:71

על פי תיאור זה הנחש , שליח השטן , נציג כוחות הרע ביקום , החדיר לפרי האסור את התאווה , וכך גילו אותה חוה ואדם , ומאז האדם נגוע בתאוות ומשועבד לגופו . עיינו בבראשית ג . 6 , הסבירו כיצד אפשר לבסס על פסוק זה את הטענה שעם אכילת הפרי גילתה האישה את הנאת החושים . אף על פי שאפשר למצוא בפסוק סימוכין לכך שהאכילה מעץ הדעת הביאה לגילוי המיניות , רבים מהפרשנים לא קיבלו את הפרשנות הזאת . אם המיניות נולדה עם החטא הקדמון , הרי המיניות היא דבר שלילי . השקפה כזאת רווחה בקרב פילוסופים מסוימים וכן בזרמים מסוימים של הנצרות , אך אינה מאפיינת בדרך כלל את ספרי המקרא . עיינו בבראשית ב . 25-22 , הסבירו כיצד אפשר לבסס על פסוקים אלה את הטענה שהמיניות אינה קשורה לחטא אדם הראשון . כמה מהפרשנים החדשים והקדומים הציעו להבין אחרת לגמרי את משמעות החטא של אדם הראשון . פרשנים אלה טענו שאין חשיבות לסגולותיו של הפרי שאדם ואשתו טעמו ממנו . לדעתם היה זה פרי רגיל כמו גויאבה , תפוח , משמש או כל פרי אחר . ייחודו של הפרי נבע אך ורק מהיותו אסור למאכל על חוה ואדם . כיצד , אם כן , הביאה אכילה מפרי רגיל לשינוי עמוק כל כן בחיי האנושות ! כדי לנסות להשיב על שאלה זאת נתבונן בקטע ממדרש תדשא " , רו " ועץ הדעת טוב ורע אמר רבי פנחס בן יאיר העץ הזה עד שלא אכל ממנו אדם הראשון לא נקרא שמו אלא עץ בלבד כשאר כל העצים אבל משאכל ועבר על גזירתו של הק 1 דוש ברוך הוא ] נקרא שמו עץ הדעת טוב ורע על שם סופו כמו שמעינו דברים רבים שנכתבו שמם תחילה על שם סופן " . ( מדרש תדשא , ז ) לפי מדרש תדשא , הכינויים השונים לעץ משתנים במהלך הסיפור . מה השינוי שחל בכינויים לעץ ? בססו את דברי המדרש על בראשית ג . " ולמה קרא שמו טוב ורע ? שהודיעו 1 הקדוש ברוך הוא ] 'שלא יאכל ממנו לא טוב ולא רע כמו שאמר ללבן השמר לך מדבר עם יעקב מטוב ועד רע ( בראשית לא , כט ) לא נוכל דבר אליך רע או טוב ( שם כד , נ ) ואומר לא יבקר בין טוב לרע ( ויקרא נז , לג " ... ( ( שם ) ? מדרש תךשא - מדרש שחובר כנראה במאה העשירית לספירה . הוא מכונה 'תדשא ' מפני שהוא פותח בדרשה על המילים "תדשא הארץ . " " זה אדם וחוה עירומים ועץ הדעת והנחט , " ציור מתוך כתב יד יהודי בשם יספר המכלול של לונדון , ' צרפת 1 280 , בקירוב . בצד שמאל - רווה , בצד ימין - אדם במרכז על 1 / ץ nmn מתפתל הנחט ולו פני אדם . כל השלושה אוחזים בפרי . את איבר הסין של אדם וטל חוה מכסה עלה , כלומר : הם בעצם כבר אחרי אכילת פרי 1 / ץ הדעת ואחרי שנפקחו עיניהם לראות כי הם עירומים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר