5. איסור

עמוד:69

וה"תם כאלוהים בפרקים הקודמים עסקנו בשאלות שונות הנוגעות ליחסים בין אלוהים לאדם , מה משותף להם ומה שונה ביניהם . סיפור האכילה מעץ הדעת מוסיף נתונים חשובים הנוגעים לשאלות אלה . על פי הסיפור הזה יש שני מישורים שבהם האדם מובחן מאלוהים : בידיעה ובתוחלת החיים . בראשית הסיפור האדם מובחן מהאל הן בידיעתו והן בתוחלת החיים שלו , ובסוף הסיפור הוא מובחן ממנו רק בתוחלת החיים . בשני המישורים , האמצעי לשמירת ההבדלים האלה הוא הימנעותו של אדם מאכילת פירות מסוימים . סיפור מסופוטמי בעל מאפיינים דומים התגלה בתל אל-עמארנה" שבמצרים . הסיפור נכתב כנראה במאה הארבע-עשרה לפני הספירה , והוא מתאר את אדפה החכם . אךפה חצה את הגבול בין אלוהים לאדם באחד משני המישורים : אל התהום , אא ( שהוזכר במיתוס 'אנומה אליש , (' חיבב את אךפה והעניק לו חוכמה יוצאת דופן , אך הקפיד לא לאפשר לו לחצות את הגבול שבין אלוהים לאדם בתחום השני - הוא לא העניק לו חיי נצח . ? תעודות תל אל-עמארנה - בשנת 1 887 התגלו במצרים מאות לוחות חומר כתובים בכתב היתדות האכדי . תל אל-עמארנה היה בירתו של פרעה אמנרוותפ הרביעי , המכונה אח ' נאתון , בשנים 1345-1362 לפני הספירה . עוד על תעודות תל אלעמארנה ראו עמ י . 147 על פי הסיפור שבבראשית נענש הנחש על חטאו והפך לזוחל . ל 9 ני כן היה כנראה בעל ר ^ ל"ם . בתסונה : ס ^ רוט , דמות של aiV'iy ^ TWJ n'n בין דרקון לבין נחש הולך על ארבע . דמות זאת סעסרת שער גדול , הקרוי על שם האלה עטתר ונחשף בחורבות העיר בבל העתיקה . בשנת 1902 חשף הארכאולוג הגרמני קולדו" את השער המפואר הזה , שבנה נבוכדנצר השני סלך בבל 562-604 ) לפנהיס . ( השער נבנה כולו מלבנים שנצבעו וצופו בציפוי מבריק , ועוטר ב 1 3- רצועות של בעלי חיים : אריות , שוורים , ולא פחות ס500- דמויות של משחש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר