3. אדם

עמוד:55

סיכום בין אלוהים לאדם ראינו שבין שני סיפורי הבריאה קיימים הבדלים ניכרים : ? מעמדו של האדם - בסיפור הראשון האדם נברא כצלם אלוהים ונקרא לשלוט בעולם . לעומתו האדם בסיפור הבריאה השני נברא מן העפר , כמו החיות . ? הקשר בין אלוהים לאדם - בסיפור הראשון האדם דומה לאלוהים - הוא נושא את צלם אלוהים . בסיפור השני הוא נוצר באופן אינטימי בידיו של האל . ? היחסים בין האדם לאלוהים - בני האלוהים נשאו נשים מקרב בני האדם . הקשר הזה עורר את כעסו של ה ' וכולם נענשו . על-פי סיפור זה אין מקום לזיווג בין בני אדם ובין האל . / חוקר המקרא בנימין אופנהיימר כתב מאמר ובו הוא דן בהבדלים שבין המיתוסים של האזור וכץ ההשקפה המקראית - 'המיתוס המונותאיסטי . הנה קטע מן המאמר : ... " במיתוס המונותאיסטי נשבר הרצף הישותי" הקוסמי של האלילות , הווה אומר נפערה תהום ישותית בלתי עבירה בין האל ובין האדם והעולם . הזיקה בין האל ובין העולם עומדת על דו-שיד ; 1 האדם פונה אל אלהים בתפילה , בזעקה או בשאלות וטרוניות , והאל עונה לו או פונה אליו ביוזמתו הוא . אפשר לומר כי במקום הרצף הביולוגי של האלילות באה זיקה דיאלוגית" בין אדם ואלהים " ... ( ב י אופנהיימר ' , התמודדות המקרא עם שרידי המיתוס האלילי , ' מתוך אור ליעקב , עמ י ( 18 4 עיינו בבראשית ו . 4-1 , הסבירו כיצר הפסוקים האלה יכולים לבסס את דברי אופנהיימר כי במיתוס המונותאיסטי נפערה תהום בין האדם לאלוהים . ? ישותי - מהמילה 'יש : האל הוא ישות שונה לחלוטין מישויות אחרות , כמו האדם והעולם . לכן השימוש במונח ' יש י בקשר לאל שונה מהותית מהשימוש בו בקשר לאדם ולעולם . ? זיקה דיאלוגית - זיקה , קשר המבוסס על דיאלוג , על דו-שיח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר