3. אדם

עמוד:50

בני האלוהים ובנות האדם ( בראשיתו ( 7-1 , לצד הסיפור המפגיש כעוצמה את האדם עם האל שכצלמו הוא נברא , יש בעלילות הראשית שבספר בראשית סיפור המעלה בחריפות את שאלת היחסים בין האל לאדם . זהו אחד הסיפורים התמוהים במקרא , ויש לו פרשנויות רבות . להלן אחד מן הכיוונים האפשריים . עיינו בבראשית ו . 7-1 , יש המפרשים על פי הפסוקים 2-1 שבני האלוהים פעלו על פי החושים שלהם וחשקו בבנות האדם . א . על אילו מילים בפסוק מסתמכת הפרשנות שבני האלוהים פעלו על פי החושים שלהם ? ב . מאילו מילים בפסוק אפשר ללמוד כי כני האלוהים לקחו להם בנות על פי רצונם , ללא הגבלה ? א . איזה קושי תאולוגי מתעורר מפסוק ? 2 ב . הנה אחד הפירושים שהביא הפרשן רבי אברהם אבן עזרא" לפסוק : 2 " בני האל י הים : בני השופטים , שהיו עושים בארץ משפט אלהים " . כיצד פתר אבן עזרא את הקושי התאולוגי ? ג . עיינו בפרק כב בספר שמות , פסוקים -. 8-6 כיצד אפשר לחזק את פירושו של אבן עזרא על פי פסוקים אלה ? א . על-פי דברי האל בבראשית ו , 3 יוטל על האדם עונש . מהו העונש ? ב . יש הטוענים כי גם המסופר בפסוקים 7-5 הוא תגובה של אלוהים על מעשה בני האלוהים ובנות האדם . מהי התגובה ? ג . מהי תוצאת המפגש בין בני האלוהים לבנות האדם על פי פסוק ? 4 ד . אם מפרשים את תגובת האל שבפסוק 3 ואת התוצאה שבפסוק 4 על פי אבן עזרא , אין קשר ביניהם לבין המעשה עצמו . מדוע ? הפירוש של אבן עזרא מעלה קשיים אחדים . הפרשנות הרואה כבני האלוהים שופטים מתבססת על ראיות מפסוקי מקרא שונים . מדובר בפרשנות הדורשת מהקורא לקרוא את המילה 'אלוהים' לא במשמעותה הרגילה בסיפורי כראשית - לא ככינוי לאל אלא ככינוי לשופטים . קושי נוסף : אם מדובר בשופטים , מדוע מכנים אותם 'בנ * האלוהים' ולא פשוט 'אלוהים , ' ומדוע מהזיווג של שופטים עם בנות האדם נולדו נפילים ואנשי שם ? כדי להימנע מהקשיים האלה , כדאי לנסות בכל זאת לקרוא את המילים כפשוטן : בני האלוהים הם הבנים של אלוהים . אולם כיצד ייתכן שהמקרא , הטקסט המונותאיסטי המובהק ביותר , מוכן לקבל את הטענה שלאל האחד והיחיד נולדו בנים ? האס הסיפור הזה סותר את עיקרי האמונה המקראית ? ? רבי אברהם אבן עזרא ראו עמ י . 1 43

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר