3. אדם

עמוד:46

הנפש והגוף ברוב המיתוסים של האזור , ואף במיתוסים מרוחקים יותר כמו המיתוסים הסיניים - בריאת האדם מורכבת משני חלקים : האחד חומרי והאחר 'רוחני . ' בסיפור הבריאה המקראי , החומרי הוא בריאת האדם מהעפר , וה ' רוחני' הוא נפיחת רוח חיים באדם . ממה נובע הצד המשותף לכל המיתוסים האלה ! נראה שסיפורים אלה משקפים במשהו את האופן שבו האדם תופס את עצמו כישות המורכבת משני חלקים . כל אדם מורכב מחומר - יש לו משקל , הוא תופס מקום במרחב , חלים עליו חוקי הפיזיקה , הכימיה והביולוגיה . ואולם כל התיאורים האלה ותיאורים נוספים אינם מספיקים כדי לתאר מי אנחנו . כדי לתאר את האדם תיאור שלם צריך לעסוק בתחום נוסף , שנהוג לכנותו בשם 'נפש' - האדם זוכר ומתרגש וחושב וחולם ואוהב , שונא וכועס ושמח וכן הלאה . התחום החומרי שלנו הוא תחום גלוי ופומבי - כולם יודעים איזה מקום אנחנו תופסים במרחב , מהו הגובה שלנו ובאיזה שלב של התהליכים הביולוגיים של ההזדקנות אנחנו מצויים . אולם איש אינו שותף לחלק האחר של הזהות שלנו . המחשבות והרגשות שלנו שייכים לעולמנו הפרטי והאישי והזולת נחשף לעולם הזה במידה מסוימת בלבד , ועל פי רוב - רק אם אנחנו מעונייניס בכך . מאז ומתמיד ניסתה הפילוסופיה להבין מה טיבה של ה י נפש ' ולהתמודד עם השאלה : כיצד ייתכן ששני סוגים של תהליכים מתחוללים ביצור אחד . היו פילוסופים שהתאמצו להוכיח שהאדם הוא יצור חומרי בלבד , וכי כל ההיבטים הנפשיים שלו הם סוג של אשליה . בעת העתיקה טענו הוגים , שהנפש היא מין גוף חומרי שקוף ודק . בעת החדשה התאמצו כמה הוגים להראות , שכל תכונה של הינפש ' היא תוצאה של התרחשויות עצביות שמקורן במורן . אחרים טענו שהאדם הוא יצור דואלי , יצור הכולל בתוכו שני מאפיינים שהם שונים לגמרי זה מזה ושאי-אפשר לגשר ביניהם . יש לאדם גוף ויש לו נפש . לצד שתי הגישות האלה עלו גם גישות אחרות : הגוף והנפש הם שני חלקים נפרדים , אבל יש ביניהם יחסי גומלין מגוונים ועשירים . בעת החדשה , עם התפתחות חקר המוח , הפסיקה השאלה הזאת להיות נחלתם של הפילוסופים בלבד והתחילה להעסיק גם נוירופיזיולוגים - חוקרים העוסקים בחקר המוח . למרות עתיקותה של השאלה , ולמרות ההתפתחויות הרבות בחקר המוח , שאלת ה ' גוף-נפש' עדיין לא הוכרעה . ויליאם בל"ק war , נפרדת מגוף מתי 1808 , בקירוב . הצייר ביטא את ה 9 ער טב'ן הגוף לנפט בעזרת ההבדל בין המינים : הגוף הוא גוף זכרי , אך הנפט מתוארת כאישה . בפילוסופיה היוונית היו טראו דווקא בנפט יטות זכרית , ובגוף יטות נקבית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר