3. אדם

עמוד:41

המשמעות המוסרית של צלם אלוהים במרחב התרבותי שסיפורי המקרא נוצרו בו , רק המלך היה מתואר כמי שנברא בצלם אלוהים . באמירה המקראית שהאדם נברא בצלם אלוהים מקופלת השקפה המעניקה לאדם באשר הוא אדם כבוד רב , ומטילה עליו מחויבות מוסרית גדולה . a ! בעולם העתיק כונה המלך לעתים 'בנו של האל . ' חוקר המקרא ש " א ליונשטם מציג תהליך ובו העביר המקרא את התואר 'בני האל' מהמלך אל בני אדם רגילים . א . עיינו בתהילים ב 7 ובדברים יד . 1 הסבירו כיצד פסוקים אלה יכולים לבסס את דברי ליונשטם . כ . הנה קטע מדרשה של רבי עקיבא" כמסכת אבות" שבמשנה.- ... " חביב אדם שנברא בצלם . חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם , שנאמר ' כי בצלם אלהים עשה את האדם / חביבין ישראל שנקראו בנים למקום ןיז ] נז חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום , שנאמר 'בנים אתם לה' אלהיכם - " . ' מה הם שני ביטויי החיבה לאדם שמוצא רבי עקיבא במקראי - במה ביטויים אלה דומים לביטויי הכבוד שמוענקים למלך בדרך כלל ? r < r א . בריאת האדם בצלם אלוהים מטילה על האדם מחויבות מוסרית . איזו מחויבות נובעת מכך על-פי בראשית ט ? 6 , ב " . אמר רבי יעקב דמן כפר תנין " : את שהוא וטי שהוא ! בצלמנו כדמותנו - 'ורדו , ' את שאינו [ מי שאינו ! בצלמנו כדמותנו - 'ירדו " . ' ( בראשית רבה " , יב ) דברי רבי יעקב דמן כפר חנין מתבססים על הדמיון בצליל בין המילה 'רדו' למילה 'ירדו . ' על-פי דבריו , פסוק 26 מציב לפני האדם תנאי . מהו התנאי ? בחאת האדם בסיפור הבריאה השני ( בראשית ב ( 20-4 , כזכור , בספר בראשית מסופר סיפור בריאה נוסף ויש בו תיאור אחר של בריאת האדם . מה מלמד סיפור הבריאה השני על מעמדו של האדמ ועל היחסים בינו ובין האל ? עיינו בבראשית ב : 20-4 , א . מהו תפקידו של האדם על-פי הפסוקים 5 ו ? 15- כ . השוו את תפקיד האדם בפסוקים אלה לתפקיד האדם על-פי 'אנומא אליש ' ( בתחילת הפרק . ( ? רבי עקיבא - כ / חשובי התנאים , חי כנראה במאה השנייה לספירה . ? מסכת אבות - מסכת בסרר נזיקין שבמשנה . מסכת זאת אינה עוסקת בענייני Girt אלא מציגה השקפות של חכמים על ענייני מוסר ועל רו" היום-יום . עוד על מסכת אבות ראו עמ י . 143 ? רבי יעקב דמן כפר תנין - חכם ארץ ישראלי מן הדור השלישי של האמוראים , בן המאה הרביעית . מוכר בעיקר בזכות דברי אגדה ומדרש . ' ? בראשית רבה' - מדרש אגדה לספר בראשית שנערך בארץ ישראל , כנראה במאה החמישית . המדרש מוצא בטקסס של המקרא דברים שאינם משתמעים ממם במפורש . המדרשים כוללים סיפורים , משלים וחידודים לשוניים . במקור נאמרו כנראה דרשות אלה לפני הציבור בבתי הכנסת בעל-פה , ורק אחר-כך הועלו על הכתב . עוד על בראשית רבה ראו עמ י . 144

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר