3. אדם

עמוד:39

מכיוון שלא מדובר בדמיון פיזי לאל , באיזה מובן נברא האדם בצלם אלוהים ! אבן עזרא מוסיף ומסביר : " ונעבור שנשמת האדם העליונה , שאיננה מתה , נמשלת בחיו-תה לשם [ ליה " ... [' לפי אבן עזרא , נשמתו של האדם אינה מתה עם מותו של הגוף כמו נשמתם של שאר הברואים . ובכך שנשמת האדם ממשיכה לחיות לאחר מותו - יש דמיון בין האדם לבין האל , שהוא נצחי . פירושו של אכן עזרא אופייני לרוב הפרשנים המסורתיים . הם לא יכלו לקבל פירוש שעל-פיו האדם דומה דמיון פיזי לאל , שכן על-פי האמונה היהודית לאל אין גוף . היו שפירשו שצלם אלוהים הוא היכולת השכלית של האדם , כלומר : עם בריאתו הוענקה לאדם יכולת שכלית שלא ניתנה לשאר הברואים , ובכך האדם דומה לאל . אחרים פירשו שמדובר בחופש הבחירה הנתון לאדם , כלומר : לאדם , בניגוד ליצורים אחרים , יש אפשרות לבחור כין טוב לרע , ובכך הוא דומה לאל . הצד השווה של כל הפירושים הוא השלילה המוחלטת של האפשרות שהאדם דומה לאל דמיון פיזי . בניגוד לפרשנים המסורתיים - רבים מחוקרי המקרא סבורים , כי בתחילה קיבלה האמונה הישראלית את האפשרות שלאל יש דמות פיזית ושיש דמיון כלשהו בין דמותו של האל לבין דמותו של האדם . ואולם , עם השנים הלכה האמונה הישראלית והתעדנה , עד שהגיעה לשלב של שלילת הגשמיות מהאל . לטענת חוקרי המקרא , הרעיון שלאל אין דמות גשמית בא לידי ביטוי בכתבים מאוחרים של ספרות המקרא , ולדוגמה : דבריו של הנביא בספר ישעיהו בפרק מ " , 18 ואל מי ונדמיין אל ומה דמות תעךכו לו , " נאמרו בימי שיבת ציון " , ולפי השקפתם של החוקרים הם תוצאה של התפתחות איטית ומדורגת . גס לאחר תקופת המקרא המשיכה האמונה היהודית לשלול מהאל כל אנושיות , או במילים אחרות , לשלול מהאל אנתרופומורפיזם - anthropos ) אדם - morphe , צורה . ( שלילה זאת קיבלה ביטוי קיצוני בספרי ההגות וההלכה של הרמב " ם * . בספר ההלכות 'היד החזקה ' קבע הרמב"ם : ... " האומר שיש שם ךבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה ... הוא מין [ נופח " . ( משנה תורה , הלכות תשובה , פרק שלישי , הלכה ז ) כלומר , התפיסה שהאל הוא בעל גוף כמוה ככפירה בקיומו . ואולם נראה שכמו בימי המקרא , גם בימיו של הרמב"ם היו גישות שלא שללו את האפשרות שהאל הוא בעל גוף . הראב " ד " , למשל , מעיר בהערה על ההלכה של הרמב " ם : ... " ולמה קרא לזה מין nor וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות [ בפסוקי המקרא ] " ... ( השגות הראב " ד , שם ) T r עיינו בבראשית ה . 3-1 , כיצד מחזקים פסוקים אלה את הדעה שהדמיון בין האל לאדם הוא דמיון פיזי ? nc עיינו ביחזקאל א , פסוקים - 28-26 פסוקים שהם חלק מחזון פלאי שחזה הנביא יחזקאל , ובמרכזו האל היושב על כסאו . א . מה פירושה של המילה 'דמות י על-פי פסוקים אלה ? ב . פרשו את כראשית א 26 על פי הפסוקים מיחזקאל . ' ? שיבת ציון' - תנועת עלייה של יהודים מבבל לארץ ישראל בשנת 538 לפני הספירה , בעקבות הצהרת כורש מלך פרס . שבי ציון הקימו את בית המקדש השני . הדים לתקופה נמצאים בספרים עזרא , נחמיה , חגי וזכריה , וכן בחלק השני של ספר ישעיה . עוד על שיבת ציון ראו עמ י . 147 ? רמב"ם , רבי משה בן מימון - ( 1204-1138 ) מההוגים היהודיים החשובים בכל הזמנים . איש הלכה , רופא ופילוסוף . נולד בספרד ופעל במרוקו ובמצרים . עוד על הרמב " ם ראו עמ י . 1 46 ? ראב"ד , רבי אברהם בן דוד מפוסקיר שבפרובנס - בן דורו של הרמב " ם ( המאה ה ( 1 2- ואחד החולקים הבולטים על שיסתו של הרמב " ם . הראב " ד חיבר ספר המבקר את 'משנה תורה ' של הרמב " ם . עוד על הראב " ד ראו עמ י . 146

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר