2. מים

עמוד:32

ועוד דם : האלים ניחנים בכוחות עצומים , אולם יש כוח גדול מהם - כוחו של הגורל . התכונות והכישרונות שלהם נכפו עליהם . האל המסופוטמי אא חכם , האל היווני הךמס זריז , והאל הכנעני בעל מסוגל להביא את הגשם . האלים , בדיוק כמו בני האדם , אינם יכולים להשתנות על פי בחירתם . כעולם יש תהליכים שאפילו האלים אינם יכולים לעצור - הם אינם שולטים בגורל , ובדרך כלל הם אינם יכולים להתגבר על המוות . ההשקפה המונותאיסטית שונה במהותה מן האמונה באלים רבים . אין בה כל כוח המגביל את כוחו של האל . האל שבמקרא אינו מאוים ואין לו שום תכונה קבועה שמגבילה אותו . במיתוסים של האזור ניחנו הים , התהום ומקווי המים הגדולים באישיות משלהם , ואילו על-פי סיפור הבריאה בספר בראשית הם כוחות טבע הנתונים לשלטון האל . התנינים הגדולים אינם עוד מפלצות שיכולות להתחרות בכוחו של האל אלא יצורים שנבראו במאמר האל . ההבדל בין האמונה המונותאיסטית לאמונה הפוליתאיסטית ( ריבוי אלים ) אינו כמותי-טכני בלבד אלא מהותי : יש בה בשורה חדשה ושונה מאמונות האזור . השפעת ההבדלים על חיי בני האדם ההבדלים בין המונותאיזם לאמונות המיתיות אינם נשארים בתחום התאולוגיה . להבדלים אלה יש השפעה ניכרת על חיי היום-יום של בני האדם . המונותאיסט חי אחרת משכנו הסוגד לכמה אלים . השוני הזה בא לידי ביטוי באופן שבו האדם תופס את האל , את הטבע ואת עצמו : א . בין אדם לאלוהים מכיוון שאת האל היחיד לא מאפיינות תכונות קבועות , אי-אפשר לתאר אותו תיאור שלם ומדויק . אי-אפשר לצייר או לפסל אותו . ככל שהתפתחה והשתכללה האמונה המונותאיסטית כן הלכו ופחתו בסיפורי המקרא ביטויים המאנישים את האל , המייחסים לו תכונות אנושיות . ב'אנומה אליש' יש לאלים מראה אנושי ; יש להם ידיים ורגליים ועיניים . כשרוצים לתאר אל שיש לו תכונות יוצאות דופן , כמו האל מךךך , מתארים אותו כבעל ארבע עיניים וארבע אוזניים . ואם כן , גם כאשר מציגים אל שונה מאוד מבני אדם , הוא בסך הכול 'אדם משופר . ' סיפורי המקרא משתדלים להימנע מתיאור פיזי של האל . בבראשית פרק א אין שום מידע על מראהו . בסיפור שבמאמרו האל בורא את העולם אנחנו שומעים את קולו , אבל לא רואים אותו . כסיפור הבריאה השני יש לו תכונות אנושיות יותר : הוא מהלך בגן לרוח היום , אבל גם מן הסיפור הזה אין אנו יודעים מי הוא . בספרי המקרא האחרים , ובמיוחד בטקסטים שיריים , במזמורים ובספרות הנבואה , האל לובש לפעמים צורה אנושית , אולם אין לו דמות קבועה : יש שהוא גיבור מלחמה , יש שהוא אב רחמן , מלך או רועה . לעומת זאת האל הכנעני בעל , למשל , הוא אל המלחמה ותמיד יהיה כזה , או האל אל , שהוא מין אב זקן של העולם והוא בדרך כלל כזה . לכל אחד מהאלים היווניים 1 ' ! תכונות , כיטרונות ומגבלות מיוחדות . הךכזס , למטל , הוא האל השליח הזריז , אך גם האל הרמאי המופקד על המסחר . ביצירות אמנות המנציחות את האלים , לכל אל יט יאג 1 ריבוםי , כלומר סמל חזותי המעיד על תכונותיו הייחודיות . בתמונה : כד עטוי חומר , יוון , 450 לספירה מטמאל נראית פנדורה , אם כל הנשים , עולה מן האדמה , והפיסםוס , האל הנפח טיצר אותה , מקבל את פניה . האל הנפח אוחז בידו בקורנס נפחים . הרסס ( טני מימין ) אוחז בגלימת התרמית וחובט כובע סכו > ף המאפטר לו להגיע בזריזות ממקום למקום

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר