2. מים

עמוד:30

המיתוסים על המים וספרות V'm מן הטקסטים המקראיים העוסקים בבריאה נראה שהמיתוסים של האזור היו מוכרים . בחלק מכתבי המקרא יש פולמוסים עם סיפור המאבק בין האל המרכזי למים . אחדים מוציאים מהם את העוקץ המיתי שלהם ומשלבים אותם בעולם האסוציאציות הישראלי , ואחרים מאמצים אותם לתוכם כפי שהם . מיתוס הים ממשיך לבעבע גם בספרות יהודית מאוחרת יותר , בספרים החיצוניים" ובדברי חז"ל " . בספרות התנאים" יש רמזים קלושים על המיתוס . ודווקא בטקסטים מאוחרים יותר , טקסטים מתקופת האמוראים " , מיתוס הים מציף שוב את הכתובים . בספרות התלמוד אפשר למצוא דיונים בנושאים כמו ממדיהם של לווייתן נחש בריח ושל נחש עקלתון , על חיי המין שלהם ועל הריח הנורא שהפיץ שר הים , לדעתם של חכמי התלמוד . אפשר למצוא גם מסורות שמזכירות מאוד את המיתוסים של האזור , למשל , תיאור של דרמה שהתחוללה לפני בריאת העולם . האל פקד על שר הים לבלוע את כל הימים שבעולם ולאחד אותם כדי שהמים יוכלו להיקוות : " אמר רב יהודה אמר רב : בשעה שביקש הקדוש ברוך הוא לבראות ( לברואן את העולם אמר לו לשר של ים 'פתח פיך ובלע כל מימות שבעולם' " ( בבא בתרא עד , עב ) שר הים העדיף לסרב לפקודה בתואנה שטוב לו כפי שהוא , ונענש מיד "-. אמר לפניו : ריבונו של עולם ! די שאעמוד בשלי . מיד בעט בו והרגו שנאמד יבנהו ךגע הים ובתבונתו מרוץ רהב' " ( שם , שם < קרוב לוודאי שהאמוראים חשו ביטחון להציג מסורות כאלה , מפני שבדורות שהם חיו בהם איש לא היה חושד בהם שהם מאמצים אמונה אלילית . למאבק של האל במים יש אחיזה איתנה במיתוס של תרבויות האזור . הדבר מלמד שהמיתוס נובע מיסודות עמוקים של הקיום האנושי . האנשים שחיו לפני אלפי שנים באזור שלנו בחרו לבטא את מערכת הקשרים שלהם עם העולם ועם אלוהים בעזרת סיפור על מאגר מים בעל עוצמה ואל יוצר . בעלילות הראשית שלנו ושל עמי האזור המים באים לידי ביטוי בעיקר בסוג נוסף של מיתוסים - בסיפורי המבול . בסיפורים אלה המים הם היסוד המוחה את היקום . בפרק 7 נעסוק בסיפור המבול , וננסה להשיב על השאלה מדוע דווקא המים ממלאים תפקיד חשוב כל כך בעלילות הראשית המכוננות של עמי האזור . ? הספרים החיצוניים - ספרים קדומים שנחשבו מקודשים אך לא נכללו בין ספרי התנ " ך . עוד על כך ראו עמ י . 1 45 ? חד'ל - ראשי תיבות של : חכמינו זכרונם לברכה . הכינוי ' רוז " ל' מציין את חכמי המשנה והתלמוד . ? םפרות התנאים - ספרות שחיברו התנאים , חכמים שפעלו בעיקר בארץ ישראל מסוף ימי הבית השני ועד המאה השלישית לספירה . חכמים אלה יצרו , בין השאר , את המשנה ואת מדרשי ההלכה . עוד על התנאים ראו עמ י . 1 47 ? ספרות האמוראים - ספרות שחיברו האמוראים , חכמים שפעלו בבבל ובארץ ישראל אחרי התנאים , מהמאה השלישית לספירה ועד למאה החמישית לספירה . חכמים אלה יצרו , בין השאר , את התלמוד ואת מדרשי האגדה . עוד על האמוראים ראו עמ י . 143 נ 9 ג 1 ו 4 ישר / ?& ים / הוא האל הרוסי הממונה על הים , המיתולוגיה הרומית מבוססת על המיתולוגיה היוונית in , הו 914 עה מהמיתולוגיות העתיקות שקדמו לה : הבבלית , הכנענית והפיניקית . בכל המיתולוגיות האלה vi אל המופקד על הים . אל זה מחזיק בידו גט כוח הר 0 ני כלפי העולם , ואלים ארורים בפנתאון נלחמים בו ומרכונים אותו בתמונה : קסע מתוך רצפת פסיפס סן המאה השישית לספירה , ועליו נראה נפטון כשהוא מוקף בדגים ואוחז במעין קילשון טהוא אחד מסמליו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר