2. מים

עמוד:24

המיתוס הבבלי , המיתוס הכנעני ותיאורי הבריאה שבתורה במיתוסים הקדומים של עמי האזור יש למים תפקיד מיוחד . מצד אחד הם אחד היסודות של העולם , ומצד שני הם יסוד המאיים להשמיד את העולם . כך במיתוס הבריאה הבבלי ' , אנומה אליש , ' העולם נברא מגופתה של אלת מי התהום המלוחים , תאמת " . מבחינה זאת המים הם תשתית של העולם . מצד שני , במיתוס זה תאמת היא גם גורם הרסני המנסה להשמיד את שאר האלים . גם במיתוס הכנעני-אוגריתי , הים מורד באל בעל ומוכנע אחרי קרב . התפקיד המיוחד של המים בא לידי ביטוי גם בסיפור הבריאה שבמקרא . ספר בראשית נפתח באמירה נחרצת : "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ . " החוליה הראשונה של היווצרות העולם היא בריאתו , ואולם עוד לפני שנברא העולם היה מצב בראשיתי ובו " רוח אלוהים מרחפת על פני המים . " כמו במיתוס הבבלי , המים היו עוד לפני הבריאה , ואף כי אין בתורה כל מאבק נגדם , הם יסוד חזק הזוכה למעמד מיוחד . אחת הדמויות המרכזיות במיתוס של מרד הים הייתה התנין . נראה שהזכרתו התמוהה של התנין בבראשית א 8 , היא עדות רחוקה למרד הזה . התנין הוא בעל החיים היחיד ששמו מוזכר במפורש בסיפור הבריאה , והוא גם זכה לתואר המדגיש את עוצמתו - לא מדובר בסתם תנינים אלא בתנינים ה'גדולים . ' איזכור התנין בסיפור הבריאה מדגיש שהתנין אינו אל בעל כוח מיוחד אלא יצור שנברא על ידי האל . המיתוסים שרווחו באזור היו ודאי מוכרים לקהל היעד של סיפור הבריאה בבראשית . במיתוסים האלה נאבק האל המרכזי בכוחות שהתחרו בו . כנראה משום כך היה חשוב למספר בבראשית פרק א להדגיש שהאל ברא את העולם ללא מאבק , כי הכול היו כפופים לו לחלוטין ולא העזו לצאת למלחמה נגדו . a . לא כל הפרשנים מסכימים לקביעה שהתנינים הגדולים היו יצורים מיתולוגיים . לפניכם קטע מ'ספר היובלים "' ובו מתוארת בריאת התנינים ... "-. וביום החמישי ברא את התנינים הגדולים בתוך תהמות המים כי זה מעשה ידיו הראשון [ אשר ברא ] " ... ( א ' כהנא « wrr ספר היובלים ב , יא , עמ' רכד ) לפי ספר היובלים - מדוע מוזכרים התנינים דווקא ? סיפורי הבריאה בספר בראשית הם השער המרכזי שדרכו יפסע מי שמעוניין להכיר את תפיסת האל הבורא במקרא . מבחינה זאת אפשר לדמות את סיפור הבריאה לגרסה רשמית שדובר של מדינה מוסר . הטקסט מוקפד מאוד ומציג תמונת בריאה ובה האל בורא את העולם בשלווה ובנחת , באווירה שונה מאוד מהאווירה המלחמתית והצבעונית של בריאת העולם על-פי המיתוסים האחרים . המספר של סיפור הבריאה המקראי מתפעל מיפי הבריאה אך אינו סוגד לה ; כוחות הטבע - המים , השמים , הכוכבים , השמש והירח , אינם אלים אלא ברואים בדיוק כמו היתושים , החתולים ובני האדם . לצד הגרסה הרשמית שמוסרים הדוברים הרשמיים של מדינה , יש תמיד גרסאות לא רשמיות של כלי תקשורת חלופיים . בצינורות האלה אפשר לשמוע על חיכוכים בין ראשי המדינה שהדובר הרשמי העדיף להסתיר , ולקבל תמונה מקיפה ואנושית יותר של המתרחש . גם בספרי המקרא יש קולות אחרים המביאים הדים רבים לסיפורי בריאה אחרים . ? גם המילה 'תהום ' שבסיפור הבריאה המקראי נגזרת מהמילה האכדית 'תאמת י . עם זאת , קרוב לוודאי שהשימוש במילה 'תהום ' בסיפור הבריאה המקראי לא בא להזכיר את ' תאמת י מהמיתוס הבבלי , שכן המילה י תאמת ' מבוסאת באכדית 'תאות , ' וקהל הקוראים של סיפור הבריאה המקראי לא היה יכול להברוין בקירבה בין שתי המילים . ? יספר היובלים' - ספר שרוו-בר כנראה בידי אחת הכיתות היה 1 דיות שפעלו בימי הבית השני . עוד על ספר היובלים ראו עמ י . 145

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר