1. בריאה

עמוד:13

מדוע יש שני תיאורי בתאה ? תארו לעצמכם שאתם רוכשים ספר , למשל 'כיפה אדומה , ' ולאחר שאתם מגיעים לסוף הסיפור ונושמים לרווחה שסבתא וכיפה אדומה ניצלו , הסיפור מתחיל מחדש בהבדלים קטנים : בסיפור הראשון מפורט מה הביאה כיפה אדומה לסבתה , ואילו בסיפור השני הפירוט הזה אינני ; בסיפור הראשון הזאב טורף את כיפה אדומה ומוציאים אותה מהבטן שלו , ואילו בסיפור השני הצייד בא בדיוק לפני שהזאב מספיק לטרוף את כיפה אדומה , וכן הלאה . למרות ההבדלים בין שני הסיפורים , קרוב לוודאי שהייתם מחזירים את הספר לחנות ומחפשים מהדורה שלא תציג לפניכם פעמיים את אותו הסיפור בשינויים קטנים . נבדוק אם התיאור הזה מתאים למה שמתרחש בספר בראשית : האם הפרקים א ו-ב מציגים את אותו הסיפור פעמיים ! ואולי ההבדלים בין שני הסיפורים גדולים כל כך עד שאפשר לראות בהם שני סיפורים נפרדים לגמרי ? או - ייתכן שלא מדובר בשני סיפורים ממש , אלא שהסיפור השני הוא הרחבה וביאור של הסיפור הראשון . התופעה של כפילויות וסתירות בסיפורים מקראיים אינה ייחודית לסיפור הבריאה בספר בראשית . גם בסיפור המבול ובעוד סיפורים רבים במקרא יש כפילויות כאלה . ולא רק סיפורים אלא גם טקסטים היסטוריוגרפיים ( כלומר , טקסטים שמתארים אירועים היסטוריים , ( וכן קובצי חוקים , מאופיינים בחזרות ובסתירות כאלה . רבים ניסו ליישב את הסתירות האלה , והתשובות שהציעו מגוונות ושונות מאוד זו מזו . הן מייצגות כמה גישות אידאולוגיות למקרא . נעיין בכמה מהתשובות האלה . J , E , P , D הפילוסוף היהודי ברון שפיכוזה" פרסם כשנת 1670 ספר ושמו 'מאמר תאולוגי מדיני . ' הוא לא פרסם את הספר תחת שמו מפני שחשש שהתגובות על רעיונות שהעלה בספר יהיו קשות . אחד מרעיונותיו המרעישים היה שמשה לא חיבר את ספרי התורה . לדעתו חיברו את הספרים האלה בימי עזרא הסופר , מאות שנים לאחר מות משה . הרעיונות שהציג שפינוזה לא נעלמו . אדרבה , הוגים מאוחרים יותר פיתחו אותם . בשנת , 1878 כ200- שנה לאחר מותו של שפינוזה , פרסם תאולוג נוצרי בשם יוליוס ולהאוזף את ספרו 'הקדמות לתולדות ישראלי . בספר הזה הוא סיכם רבים מהרעיונות שהעלו הוגים שהטילו ספק בקדמות התורה , והציע שיטה שהפכה לבסיס של מחקר המקרא המודרני . ולהאוזן טען , שספרי המקרא מורכבים מטקסטים כפולים וסותרים מפני שהם מבוססים על כמה מקורות . במילים אחרות , ספרי התורה לא נכתבו בידי מחבר אחד אלא נוצרו בידי מחברים שונים בתקופות שונות , ובשלב מסוים נערכו בידי עורך מאוחר . ? יוליוס ולהאוזן - ( 1918-1844 ) תאולוג נוצרי פרו 0 ס 0 נ 0 י שרוי בגרמניה . מלבד מחקריו במקרא עסק גם ברוקר האיסלאם והנצרות ובהיסםוריה . עוד על ולהאוזן ראו עמ י . 144 ? ברוך ( בנךיקטוס ) שפינוזה - ( 1677-1632 ) מגדולי הפילוסופים של העת החדשה והוגה דעות מקורי ונועז . נולד באמססרדם שבהולנד למשפחה יהודית , וכשהתבגר התרחק מאורח החיים היהודי המסורתי ויצר שיסה פילוסופית הנוגדת את עיקרי הדתות הגדולות . עוד על שפינוזה ראו עמ י . 147 בתמונה : דמותו של שפינוזה , ליטוגרפיה מאת ג י קוסטנר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר