מבוא

עמוד:12

קבוצה אתנית , כל עדה וכת דתית , כל שבט , כל אזור , ולפעמים אפילו כל משלח יד , יש להם דרך לבוש מיוחדת משלהם . הדעת נותנת שהגבר היושב בבית הקפה עדיין לובש כיסוי ראש כלשהו , אולי כובע , וקרוב לוודאי - חוץ מבתורכיה - משהו מסורתי יותר . כל מי שביקר בבית קברות מן התקופה העות'מאנית יזכור בוודאי שעל מצבות רבות חקוקה באבן צורת כיסוי הראש שלבש הנפטר בימי חייו . אם היה קאדי , הרי זו כיפת קאדי ; אם היה יניךר , על המצבה חרוטה צורת כיסוי הראש המיוחד שהיו היניצ'רים חובשים לראשם , צורה דמוית שרוול מקופל . יהיה התחום שבו עסק בחייו אשר יהא , כיסוי הראש המתאים , סימן ההיכר למשלח ידו , יופיע על מצבת קברו . סימן מבחין חשוב כל כך , שמלווה את האדם עד קברו , ברור שהיה בעל חשיבות רבה מאוד בימי חייו . בתורכיה היה עד לפני זמן לא רב הביטוי , " sapka giymek" לחבוש כובע , בעל משמעות דומה לביטוי האנגלי "to turn one ' s coat" [ לבגוד . [ פירושו היה להיות לבוגד , משומד , לחצות את הקווים . בימינו , כמובן , רוב התורכים שחובשים כיסוי ראש כלשהו חובשים מגבעת , כובע , או - המאמינים האדוקים - כומתה , והביטוי , שאיבד את משמעותו , אינו בשימוש עוד . ואולם כיסוי הראש בסגנון המערבי עדיין נדיר בארצות ערב , ועוד יותר מזה באיראן . אפשר לעמוד , במידה מסוימת , על שלבי המודרניזציה במזרח התיכון על פי ההתמערבות של הלבוש בכלל , ושל כיסוי הראש בפרט . השינוי בלבוש החל , כמו רוב מרכיבי המודרניזציה , בצבא . מדי הצבא הילכו קסם מסוים על חסידי הרפורמות . כאשר ניגפו צבאות המוסלמים שוב ושוב מפני אויביהם הכופרים בשדה הקרב , אימצו להם השליטים המוסלמים בעל כורחם לא רק את כלי הנשק של יריביהם , אלא גם את הארגון והציוד שלהם , ובכלל זה את המדים בסגנון המערבי . כאשר אורגנו יחידות הרפורמה הראשונות בצבא העות'מאני בסוף המאה השמונה עשרה , היה עליהן לסגל להן תרגול וכלי נשק מערביים , אך לא מדים מערביים . בחירתן במדים אלה היתה בחירה חברתית , לא צבאית , ובעקבותיהן הלכו כמעט כל הצבאות המודרניים בארצות המוסלמיות , ואפילו לוב והרפובליקה האסלאמית של איראן . היה עליהם להשתמש בטקטיקות ובכלי נשק מערביים , בשל יעילותם , אך לא ללבוש סגינים מחויטים וכובעי מצחה , ובכל זאת הם לבשו אותם . שינוי סגנון זה נשאר כעדות מתמשכת לסמכות ולקסם של התרבות המערבית , אפילו בעיני מי שדחו אותה במפורש ובשצף קצף . אפילו במדים הצבאיים , כיסוי הראש השתנה אחרון , ועד היום , ברוב ארצות ערב יחבוש מן הסתם הגבר בבית הקפה כיסוי ראש מסורתי כלשהו - אולי כאפיה , שצורתה וצבעה עשויים לציין את שבטו או את השתייכותו האזורית . החשיבות הסמלית של הראש וכיסויו ברורה וגלויה . אצל המוסלמים , יש כאן עוד עניין : רוב כיסויי הראש המערביים בעלי המצחה או התיתורה מפריעים לתפילה המוסלמית . הגברים המוסלמים , כמו הגברים היהודים , ושלא כמו הגברים הנוצרים , מתפללים בראשים מכוסים , ולא גלויים , כאות של כבוד . בהשתטחויות הנדרשות בטקסי

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר