נספח א: מושגים ואישים

עמוד:148

שאינו מבין , אינו אדם חופשי והשלטון צריך להכריח אותו להיות חלק מהאמנה החברתית . רמב"ם , ר' משה בן מימון - ( 1204-1138 ) מההוגים היהודים החשובים בכל הזמנים . נולד בספרד , שם סבלה משפחתו מרדיפות והיגרה למרוקו . לאחר שהייה בארץ ישראל הגיעה המשפחה למצרים . הרמב"ם היה רופא ועסק ברפואה לפרנסתו . הוא נודע כאחד מטובי הרופאים והיה רופאו האישי של מלך מצרים . עוד היה הרמב " ם איש הלכה . הוא כתב חיבור הלכתי מקיף בשם "היד החזקה " או "משנה תורה . " הוא כתב גם תשובות על שאלות הלכתיות שהופנו אליו מרחבי העולם היהודי , וחיבר פירוש מקיף למשנה . הרמב " ם היה גם פילוסוף שיטתי ומעמיק . כשהיה כבן 16 כתב את ספרו הראשון " , מילות ההיגיון , " העוסק בלוגיקה . כשהתקרב לגיל 60 חיבר את ספרו הפילוסופי הגדול "מורה הנבוכים . " חלק מרעיונותיו - הן בתחום ההלכה הן בתחום הפילוסופיה - היו שנויים במחלוקת ועוררו ויכוחים גדולים גם שנים רבות לאחר מותו . רמב"ן , ר' משה בן נחמן - ( 1270-1194 ) מחשובי פרשני המקרא והתלמוד והוגה דעות . נולד ופעל בספרד הנוצרית , והיה ממניחי היסוד לתורת הסוד היהודית - תורת הקבלה . בסוף ימיו השתתף בוויכוח פומבי עם יהודי שהתנצר , ובעקבות ויכוח זה נאלץ לעזוב את ספרד . הוא עלה לארץ ישראל ונפטר בה . בפירושיו לתורה עסק גם בפשט הכתוב וגם בתורת הסוד , והתווכח עם פרשנים שקדמו לו כמו רש " י , רמב " ם וראב " ע . רפובליקה - משטר שבו העם או חלק ממנו בוחר את מנהיגיו . המונח מורכב משתי מילים לטיניות : "רס" ו " רפובליקה , " שפירושן בעברית : עניין הציבור . כלומר , המדינה היא עניין של כלל הציבור , ולכן בעיות הארגון והניהול של המדינה מסורות להכרעתו . הרפובליקות הראשונות הוקמו ביוון וברומי , אך למעשה היה בהן שלטון של מיעוט שדאג לענייניו . הפילוסוף והנואם הרומי קיקרו כתב ספר בשם "רפובליקה" המעלה רעיונות מתקדמים על השוויון בין בני האדם , ועל כך שהמדינה צריכה להתנהל מתוך הסכמה משותפת בין האזרחים . במאה ה- 1 וה18- חידשו הוגי דעות מאנגליה ומצרפת את רעיון הרפוובליקה . בימי המהפכה הצרפתית חוסל שלטון המלוכה , וצרפת הפכה לרפובליקה . אחרי מלחמת העולם השנייה הפכה הרפובליקה לצורת השלטון המקובלת ביותר בעולם . רש"י ; ר' שלמה יצחקי - ( 1105-1040 ) מגדולי הפרשנים של המקרא והתלמוד . נולד בצרפת והיה דמות מרכזית בתרבות יהודי אשכנז ( גרמניה וצרפת . ( בפרשנותו למקרא השתמש פעמים רבות במדרשים שחיברו חז"ל בארץ ישראל מאות שנים לפניו , ופירושו כולל עיסוק נרחב בלשון העברית . רש " י הקים בטרואה ( טרויס ) ישיבה ובה עסקו בלימוד התלמוד ובלימוד המקרא ובפרשנותו . הוא עודד את תלמידיו לחשיבה עצמאית ולביקורת , והדגיש את חיפוש האמת . הוא היה מוכן לקבל ביקורת ואף להודות בשגיאות , וכך מוצאים בדבריו של רש " י ביטויים כמו : "וטועה הייתי , " " ושגיתי " , " איני יודע מה פירושו " או "לא ידעתי . " את פירוש רש"י לתורה הדפיסו בשנת 370 , 1475 שנה לאחר מותו של רש " י . היה זה הספר הראשון שהודפס בעברית . את הספר הדפיסו בגופן שנקרא "כתב רש " י , " למרות שרש " י עצמו לא הכיר כתב זה . צאצאיו של רש " י עסקו גם הם בפרשנות המקרא והתלמוד . בין צאצאיו בולטים נכדיו - הרשב " ם ( רבי שמואל בן מאיר ) ורבנו יעקב תם , וכן נינו - רבי יצחק הזקן , מבעלי התוספות . * "שביעית" - מסכת שביעית , אחת המסכתות בסדר זרעים שבמשנה . היא עוסקת בעיקר בדיני השנה השביעית - שנת השמיטה , שבה לפי החוק המקראי אין מעבדים את האדמה . התלמוד ערוך לפי סדר המשנה , ותלמוד ירושלמי על מסכת שביעית הוא הדיון התלמודי שנערך למשניות שביעית . תוספתא - ספר הלכות מקביל למשנה . נאסף בו חומר מתקופת התנאים 200-0 ) לספירה בערך ) שלא הוכנס למשנה על ידי עורכיה . הספר ערוך בדיוק כמו המשנה עצמה : יש בו שישה סדרים ובהם מסכתות לכל סדר , המסכתות נחלקות לפרקים , והפרקים נחלקים להלכות . בתוספתא כונסו " ברייתות , " משניות שלא נכללו במשנה , ועריכתה יוחסה במסורת לרבי חייא , תלמידו של רבי יהודה הנשיא . תוקיךידס 455 / 460 ) עד 395 לפני הספירה בערך ) - היה חלק ממעמד האצולה באתונה ובנו של אולורוס , מלכה של אחת מממלכות תראקיה . קשריו המשפחתיים ומעמדו איפשרו לו להכיר מקרוב דמויות מפתח שהשפיעו על ההיסטוריה . בהיותו בשנות העשרים לחייו פרצה מלחמת הפלופונסוס , והוא שירת בצבא . ספרו מתאר את קורות המלחמה עד שנת . 411 יש הרואים בתוקידידס ראשון ההיסטוריונים . הוא פעל אמנם דור אחד לאחר הרודוטוס , הנחשב להיסטוריון הראשון . אולם בניגוד להרודוטוס , הוא לא הזכיר מעשי אלים וסיפורים מיתיים בחיבורו אלא הסתמך באדיקות על מסמכים כתובים ועל ריאיונות עם עדים לאירועים שהוא מתעד . תלמוד בבלי - אסופה של פירושים , דיונים והרחבות המבוססים על המשנה . התלמוד הבבלי החל להיווצר במאה ה3- לספירה על ידי יהודי בבל , ונחתם בסביבות שנת 500 לספירה . גם לאחר חתימת התלמוד המשיכו ללטש ולעבד אותו . התלמוד , המכונה בארמית "גמרא , " עוסק במגוון רחב של תחומים - ענייני הלכה , חוכמת יומיום , אגדות והגות . במשך השנים התפתחה ספרות פרשנית ענפה לתלמוד . תלמוד ירושלמי - אסופה של דיונים והרחבות ופירושים למשנה , שנערכה בידי אמוראי ארץ ישראל בסוף המאה ה4- לספירה . התלמוד הירושלמי כולל דיונים הלכתיים רבים , אך בדרך כלל אין בו פסיקת הלכה אלא הצגה של הדיון . הדיונים בתלמוד מבוססים על חשיבה משפטית , ובהם טיעונים וטיעוני נגד , ויכוחים ומחלוקות . בתלמוד משובצים גם מדרשי אגדה , דברי מוסר , תיאורים הנוגעים להווי החיים ולמנהגים . הוא כתוב ברובו בארמית בניב גלילי . תקבולת כיאקטית - תקבולת הבנויה בהצלבה : החלק הראשון של הצלע הראשונה בפסוק , מקביל לחלק האחרון של הצלע השנייה . לדוגמה : השופך דם האדם באדם דמו יישפך התקבולת מהסוג הזה נקראת "כיאסטית " משום שהיא מזכירה בצורתה את האות היוונית , x המבוטאת כ-כי ( בכ"ף לא דגושה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר