נספח א: מושגים ואישים

עמוד:147

זמן חיבורו של ספר משלי . החוקרים מעריכים כי חלקים ממנו הם מהתקופה שלפני הגלות . גם תאריך לעריכת הספר קשה לקבוע , אך ידוע שנערך לפני המאה השנייה לספירה , שכן ספר בן סירא , שחובר במאה זו , הכיר את ספר משלי הערוך . נוזי - עיר חורית קדומה , ששכנה באזור עירון של היום והייתה עיר משגשגת במאה ה15- לפנה " ס , עד שסופחה לממלכת אשור . בחפירות שנחפרו במקום במאה העשרים ( שנות ה , ( 20- נחשפו מרכז מסחרי תוסס וארכיון שאפשר ללמוד ממנו על פעילויות בתחומי החקיקה , המסחר והצבא . ניפור - עיר שומךית קדומה , ששכנה כ150- ק " מ דרומית-מזרחית לבגדד שבעיראק של היום . בעיר ניפור היה מקדש גדול , זיגוךט , לאל אנליל , אל הרוח והסופה . המקדש היה גבוה ממפלס העיר ונבנה על גבי פירמידה . בחפירות בניפור התגלו אלפי לוחות בכתב יתדות , הכוללים הימנונים , מיתוסים , פואמות , תצפיות אסטרונומיות , תעודות משפטיות , לוח הכפל , ואפילו לוחות לתרגול כתב היתדות . ספרות החוכמה הדידקטית - יצירות ספרותיות שנועדו ללמד ולחנך - סוג כתיבה שהיה מקובל בכל המזרח הקדום . ספרות החוכמה עוסקת גם בשאלות פילוסופיות וגם בהדרכות מעשיות לחיים טובים . הספרים משלי , קוהלת ואיוב המקראיים , משתייכים לספרות החוכמה . עלילות זנאל ואקהת - שיר-עלילה מהמיתוס האוגריתי , המספר על ךנאל , שופט צדיק שלא היה לו בן זכר והדבר גרם לו צער גדול . האלים נעתרו לתפילותיו של דנאל ונולד לו בן שנקרא "אקהת . " האלים הבטיחו לבן חיי נצח אם לא יחטא , אך אקהת חטא והאלה ענת שלחה את אחד ממשרתיה להורגו . בהמשך העלילה מסופר כיצד אחותו של אקהת נוקמת את דמו והוא קם לתחייה . פאולוס - ממייסדי הנצרות . פאולוס , או בשמו העברי , שאול התךסי , חי במאה ה1- לספירה . הוא לא הכיר את ישו עצמו , ובראשית ימיו אף רדף את ממשיכי דרכו . בשלב מסוים הוא עבר מהפך רוחני והפך מיהודי רגיל לאחד ממנהיגיה ומעצביה של הדת הנוצרית . הוא הקים קהילות נוצריות ברחבי המזרח התיכון ושמר על קשר איתן באמצעות איגרות שבהן עודד את המאמינים וניסח את תורתו " . פאולוס אל האפסיים " היא איגרת ששלח פאולוס אל הקהילה הנוצרית שישבה באפסוס . פילון האלכסנדרוני 20 ) לפנה " ס 50 - לספירה ) - פילוסוף יהודי הלניסטי , יליד אלכסנדריה שבמצרים . כתביו הושפעו מתורתו של אפלטון , ומתורת הסטואה . פילון היה יהודי שומר מצוות וטען שהמקור לפילוסופיה היוונית הוא תורת משה . כדי לגשר על הפער בין המקרא לפילוסופיה פירש פילון את התנ " ך בצורה אלגורית ( משלים וסמלים . ( כתביו של פילון השפיעו בעיקר על הכנסייה הנוצרית ורק מעט על מחשבת ישראל . פפירוס נאש - כתב היד הקדום ביותר של עשרת הדיברות . בנוסף על עשרת הדיברות כתובה על הפפירוס גם "פרשת שמע " ( דברים ו . ( 9-4 , נאש הוא שמו של החוקר שמצא את הפפירוס במצרים . ההשערות על זמן כתיבתו נעות בין המאה ה 25 ^ לפנה " ס למאה ה1- לפנה"ס . הטקסט של עשרת הדיברות מושפע משני הנוסחים של עשרת הדיברות הקיימים בתורה ( שמות כ ודברים ה . ( פרויד , זיגמו ? ד - ( 1939-1856 ) רופא יהודי יליד אוסטריה , מאבות הפסיכולוגיה המודרנית . פיתח שיטה חדשה לחקר נפש האדם והבנתה , הפסיכואנליזה , המבוססת על עיבוד מחדש של חומרים שנדחקו ללאמודע ומופיעים בחלומות , בהזיות , בפליטות פה , באמנות ועוד . תורתו בכלל , וספרו "פשר החלומות " בפרט , השפיעו על החברה המערבית במאה ה20- לא רק בתחום הטיפול הפסיכולוגי , אלא גס בתחומים רבים ומגוונים - ספרות , פילוסופיה , אמנות , פוליטיקה , כלכלה ועוד . פךנציסקוס מאסיזי - ( 1226-1181 ) נזיר איטלקי יליד אסיזי , מייסד מסדר הנזירים הפרנציסקנים ומנהיגה של תנועה דתית שקראה לשינויים בכנסייה הנוצרית . אמר שצריך לוותר על הרכוש ולחיות חיי עוני כדי להגיע לאמונה הטהורה . הוא נדד ברחבי אירופה , ואיתו קבוצת תלמידים שכונו "אחים קטנים , " כלומר צנועים . הוא ותלמידיו הטיפו לחזרה כתשובה . זכה לאהדה רכה בשל חסידותו , אורח חייו הפשוט ושמחת החיים שלו . עוד בחייו נפוצו עליו אגדות , שקובצו מאוחר יותר בספר "הפרחים הקטנים של פרנציסקוס . " * פרשנות פנים-מקראית - במקומות רבים במקרא - כתוב אחד מתייחס לכתוב קודם לו ומפרש אותו לפי דעתו והבנתו . תופעה זאת נקראת " פרשנות פנים-מקראית . " דוגמה לפרשנות פנים-מקראית : בספר בראשית מסופרים על אברהם ושרה שני סיפורים דומים : בפרק יב ( פסי ( 20-10 מסופר כיצד נלקחה שרה לבית פרעה לאחר שסיפרה כי היא אחות אברהם , ובפרק כ מסופר כיצד נלקחה שרה על ידי אבימלך כנסיבות דומות . בפרק כ , כאשר מתגלה האמת , אומר אברהם : "וגם אמנה ארווני בת אבי הוא אך לא בת אמי ותהי לי לאשה" ( פסוק . ( 12 ניתן לראות בפסוק זה פרשנות של שני הסיפורים ותשובה לשאלה האם אברהם הורה לשרה לשקר כאשר ציווה עליה לומר כי היא אחותו . קוינ ! מן יחזקאל - ( 1963-1889 ) חוקר מקרא והוגה דעות . ספרו הנודע : " תולדות האמונה הישראלית . " כתב גם פירושים לספרי יהושע ושופטים וחיבורים נוספים . כיהן כפרופסור באוניברסיטה העברית . M . dor מ"ד ( איטליה - ( 1951-1883 , היסטוריון , רב וחוקר מקרא . למד באוניברסיטת פירנצה ובבית המדרש לרבנים . בשנת 1939 עלה לארץ ולימד מקרא באוניברסיטה העברית בירושלים . במסגרת עבודתו בחקר המקרא פרסם , בין השאר , את פירושיו לספר בראשית ולספר שמות , ושימש גם כעורך האנציקלופדיה המקראית . לןסוטו פיתח גישה ייחודית בחקר המקרא , גישה הדוחה כמה מהנחות היסוד של ביקורת המקרא . הוא עסק רבות במחקר השוואתי בין הספרות המקראית לספרות הכנענית . רד"ץ הופמן , הרב דוד צבי הופמן - ( 1921-1843 ) רב וחוקר המקרא והתלמוד . מרצה בבית המדרש לרבנים בברלין , ובסוף ימיו מורה הוראה ופוסק מקובל על היהדות החרדית בגרמניה . כתב פירוש לתורה . בחיבוריו יצא נגד ביקורת המקרא , הכופרת בקדושת התנ " ך . הוא הכיר היטב את הספרות המדעית , והשתמש בפירושיו בתרגומים העתיקים לתורה . רוסו , ז'אן ז'אק - ( 1778-1712 ) סופר ופילוסוף , שלכתביו הייתה השפעה רבה על המהפכה הצרפתית . נולד בשוויץ אך פעל בעיקר בצרפת . בשנת 1750 פרסם חיבור בשם "מסה על המדעים והאמנויות , " ובו טען שהתרבות והמדע משחיתים את המוסר והמידות . היה שותף במפעל החלוצי הגדול של חיבור האנציקלופדיה הצרפתית המקיפה . חיבורו המפורסם ביותר הוא "האמנה החברתית , " שפורסם ב . 1762- בספרו זה תיאר רוסו שלטון שמבוסס על חוזה בין האזרחים לבין ההנהגה . בשלטון כזה , לדעתו לא תהיה סתירה בין הרצון הפרטי של האדם לרצון של הכלל . השקפה זאת של רוסו מתבססת על ההנחה שכל בני האדם מבינים את צורכי הכלל . מי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר