נספח א: מושגים ואישים

עמוד:146

בחידושיו ההלכתיים , שאחד המפורסמים שבהם הוא "תקנת הפרוזבול , " העוזרת לאדם לא לאבד את חובו בשנת השמיטה . הלל הקים בירושלים בית מדרש בעל אופי פתוח : בזמן הלימוד , כל תלמיד היה יכול ליצור פרשנות משלו לפסוקי המקרא , ולחדש חידושים בהלכה . במקביל פתח שמאי , שהתנגד לשיטתו של הלל , בית מדרש משלו . שני בתי המדרש הציבו שתי שיטות בהלכה : "בית הלל" ו"בית שמאי . " ולהאחן , יולי 1 ס - ( 1918-1844 ) תאולוג נוצרי פרוטסטנטי שחי בגרמניה . מלבד מחקריו במקרא עסק גם בחקר האיסלאם והנצרות ובהיסטוריה . נחשב לחוקר המרכזי בקרב מייסדי מחקר המקרא המודרני . הוא אסף מסקנות שגיבשו חוקרים שקדמו לו , וגיבש אותן לכלל שיטה שרבים מעקרונותיה מקובלים על חוקרי מקרא עד היום . * ןוברה פטריארכלית - חברה שבה האב ( בלאטינית ( Pat re , הוא הראש והשולט במשפחה . במזרח הקדום היה האב הדמות החשובה , הקובעת והמנהיגה את המשפחה . שאר חברי בית האב היו נתונים למרותו , ובידיו היה הכוח לקבוע את גורלם . לדוגמה : האב נתן את בתו לחתנה תמורת מוהר . האב שימש כשופט לבני המשפחה . * חוקי ארנונה - חוקי העיר אשנונה , כתובים בשפה האכדית , קודמים לחוקי חמורבי והם נוסחו כנראה בשנת 1770 לפני הספירה . אשנונה הייתה עיר-ממלכה אמורית , ששכנה על אחד מיובלי נהר חידקל . בתקופה הבבלית העתיקה 1600-2600 ) לפנה"ס ) הייתה זאת עיר חשובה , שהשפיעה על בבל ועל אשור . חוקי אשנונה נכתבו כנראה בימי מלך בשם דדושה , המלך האחרון של אשנונה , לפני שנכבשה על ידי חמוךבי מלך בבל . רוב החוקים בקובץ הם בעלי אופי כלכלי והם עוסקים בנושאים כגון : מחירון , הסגת גבול , שכירת אדם , קבלת רכוש , עבדות תמורת חוב , בעל נעדר , חילול כבוד המשפחה , התמוטטות בית , אימוץ ילדים , שור נגח , כלב נושך , בריחת עבדים וגירושים . רוב החוקים בקובץ הם לןזואיסטיים , כלומר מנוסחים בצורת משפטי תנאי . * חוקי החיתים - האימפריה החיתית שכנה באזור טורקיה של ימינו , ובימיה הגדולים התפשטה גם לכיוון ארץ ישראל . במקרא מוזכרים החיתים בכמה מקומות , בין השאר כבעלים המקוריים של מערת המכפלה . בתחילת המאה ה20- נחשפה בחפירות ארכאולוגיות עיר הבירה החיתית ובה אלפי לוחות טין כתובים , ביניהם גם לוחות הכוללים חוקים . החוקים נכתבו כנראה במאות ה13- או ה14- לפני הספירה , והם מקיפים תחומים שונים ומגוונים . חוקי הרצח והחטיפה בדרך כלל אינם גוררים עונש מוות , ובכך הס חריגים בהשוואה לרוב קובצי החוק שהתגלו ובהשוואה לחוקי המקרא . * חוק אפוךיקטי - חוק כללי , המנוסח בפסקנות ובהחלטיות שאינן מותירות שריד מן המקרה הפרטי , ואינו מנוסח כתנאי . לדוגמה : "לא ונ ? נב " ... ( שמות כ ( 12 , * חוק קזואיסטי - חוק המנוסח כמשפט תנאי . המילה קזואיסטי , מקורה במילה , ( case ) casus שפירושה : מקרה . החוק נקרא כך משום שהוא מנוסח כמקרה משפטי פרטי , שבאמצעותו מוגדרת הנורמה . לדוגמה : " כי יגנ י ב איש שור או שה וטבחו או מכרו חמשה בכןר ישלם תחת השור ואךבע צאן תחת השה " ( שמות כא . ( 37 , * חמור 2 י - מלך בבל במאה ה18- לפני הספירה . חמורבי הפך את בבל לאימפריה . הוא הכניע את ערי-הממלכה ששאפו לקיים שלטון עצמאי , ואיחד את שומר ואכד . בימיו הייתה פריחה כלכלית ותרבותית : המסחר והתעשייה התפתחו ושיגשגו,- האל מךד 1 ןל הוכתר לאל הראשי של האימפריה הבבלית , השפה האכדית הפכה ללשון השלטת ; ויצירות ספרותיות רבות נכתבו והועתקו בתקופה זאת . חמוךבי ייחס חשיבות רבה לחוק ולמשפט בממלכתו . קובץ החוקים מתקופתו , הידוע בשם "חוקי חמורבי . " הוא קובץ גדול ומרשים בהיקפו . "* חוקי חמורבי" - קובץ דינים , הכולל 288 דינים , שנוסח בימי חמורבי מלך בבל . הקובץ נתגלה בכמה עותקים . הדינים חקוקים על מצבת זיכרון של חמורבי . בתחילתו של הנוסח מופיע מבוא המשבח את חמורבי ומדגיש שתפקיד המחוקק ניתן לו על ידי האלים . החוקים מנוסחים כמשפטי תנאי ועוסקים בתחומים שונים , כגוף עבודה חקלאית , ךיור , עבדים , חובות , גנבה , פגיעות גופניות , נשים ומשפחה ועדות שקר . קובץ חוקים זה הוא מן הגדולים והחשובים במזרח הקדום , וחשיבותו להכנת חוקי המקרא היא רכה . 1 YV , יגאל ( ישראל - ( 1984-1917 , ארכאולוג , מנהיג צבאי ומנהיג פוליטי במדינת ישראל . עסק במחקר הארכאולוגי , לימד ופרסם מאמרים רבים . תרומתו המפורסמת לארכאולוגיה של ארץ ישראל היא גילוי המגילות ממדבר יהודה וים המלח , ופענוחן . לוק , ג'ון - ( 1704-1632 ) פילוסוף אנגלי . אחד מהחשובים בין הפילוסופים שפיתחו את רעיון "האמנה החברתית" ( הסכם כין העם לבין השליטים , המעניק לשליט את זכות השלטון והחקיקה . ( במשנתו המדינית הטיף למלוכה שמבוססת על חוקה , לסובלנות דתית ולחופש מחשבה וביטוי . לוק נחשב לאחד מהוגי הדעות הגדולים של ההשכלה . החידוש הגדול במחשבה שלו הוא שהסדר החברתי והמדיני אינו רצון האל אלא הוא נובע מטבע האדם ומבחירתו , ולכן יש לאדם כוח לשנות את החברה ואת השלטון ולעשותם טובים יותר . ליבוביץ , נחמה - ( 1997-1905 ) מחנכת וחוקרת מקרא . נולדה בלטביה ולמדה באוניברסיטה בברלין . סייעה למרטין בובר ולפרנץ רוזנצווייג בתרגום התנ " ך לגרמנית . לאחר עלייתה לארץ עסקה בחקר פרשנות המקרא , לימדה מקרא והדריכה מורים בהוראת המקרא במסגרות אקדמיות ועממיות . על פועלה בתחום החינוך זכתה בשנת 1955 בפרס ישראל . מסכת מכות - מסכת בסדר נזיקין . עוסקת בשלושה עניינים משפטיים : עדים זוממים - עדי שקר , רוצחים בשוגג שדינם גלות לעיר מקלט , חייבי מלקות בית דין . נקראת "מסכת מכות" על שם הנושא השלישי - מלקות ( מכות ) בית דין . מסכת פאה - המסכת השנייה בסדר "זרעים" במשנה . מסכת זו דנה בין השאר במצוות הפאה - המצווה שלפיה יש להשאיר חלק לא קצור בשדה לטובת העניים . מ ^ בת מישע - מישע היה מלך מואב במחצית הראשונה של המאה התשיעית לפנה " ס , במקביל למלוכת בית עמרי בישראל . בךיבון , בעבר הירדן המזרחי , נמצאה מצבת ההתפארות שלו , המכונה "מצבת מישע . " המצבה , העשויה אבן בזלת וכתובה מואבית , מתארת את מפעלי המלך ואת ניצחונותיו . המצבה היא עדות בעלת חשיבות רבה ללשון , לכתב , להיסטוריה , לאמונה ולתרבות של מואב בתקופה זו . * מ ^ לי - אחד מ"ספרי החוכמה" שבמקרא . שייך לסוג "החוכמה הדידקטית" ( בשונה מקוהלת ואיוב , השייכים ל"החוכמה העיונית . (" ספר משלי מכיל פתגמים ומשלים שהמסר שלהם מעשי : הקניית תכונות והתנהגויות המבטיחות הצלחה בחיים . הספר לא נתחבר בידי אדם אחד אלא הוא מורכב מתשעה קבצים , ששלושה מהם מיוחסים לשלמה המלך , שלושה לחכמים נוכרים , והשאר ל"חכמים " אלמוניים . קשה לקבוע את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר