חוקי מלחמה

עמוד:137

קטע : 3 מהו חרם ? תלמידה משחקת באמצע שיעור כטלפון הנייד שלה , והמורה מאיימת שתחרים לה את המכשיר . בשפת ימינו המורה מתכוונת לומר שתיקח מהתלמידה את המכשיר ולא תאפשר לה להשתמש בו . בשפת המקרא משפט כזה היה מתפרש באופן אחר לגמרי . בתקופת המקרא פעולת ההחרמה הייתה שונה מפעולת ההחרמה בעברית שלנו . למה מתכוון המחוקק כשהוא מצווה להחרים את האויבל בבמדבר כא , 3-1 , מתוארת מלחמת בני ישראל ב"כנעני מלך ערד : " בני ישראל נודרים שאס הי ייתן להם את הניצחון על אויביהם , הם יקדישו את שלל המלחמה לה . ' החרם מתואר כהקדשת פרי הניצחון במלחמה לאל , בין אם פרי זה הוא רכוש ובין אם מדובר בבני אדם שנלקחו בשבי . שלל המוגדר כחרם לה ' אסור בכל שימוש ; החרם הוא מלחמת קודש , וכל מה שנכבש בחרם הוא רכושו הבלעדי של האל " . צריך " להרוג את כל האוכלוסייה הנכבשת כדי שבני אוכלוסייה זאת לא ישמשו את הכובשים כעבדים וכך יגרמו להם להשתמש כמה ששייך לאל . כדי להבין את עוצמת המושג " חרם" כמקרא ואת משמעות פעולת ההחרמה , אפשר להתבונן באחד הסיפורים הדרמתיים בספר יהושע - סיפורו של עכן . לאחר כיבוש יריחו חטא עכן בן כרמי משבט יהודה . הוא נאשם בכך שלקח לעצמו רכוש מהאויב הנכבש . מעשה זה , שתואר כלקיחת "חרם לה , '" עורר את חמת האל והביא לתבוסה קשה במלחמה על העי . יהושע ביקש מה י הסבר לכישלון , וההסבר ניתן לו : בפסוקים הבאים מסביר האל כיצד יש לטפל במי שמעל בחרם . רק טיפול הולם יאפשר בהמשך את הניצחון על העי . העונש שהוטל על עכן ובני ביתו הוא חמור וקיצוני - הם נסקלו , וכל רכושם הועלה באש . מן הסיפור הזה עולה שהחרם , כמו הטומאה , הוא מושג מופשט שכל הנוגע בו "נדבק" ( זוהי הסיבה להשמדת רכושו של עכן , לרכות האוהל שבו הוסתר החרם . ( אולם , שלא כמו במקרה של הטומאה , שממנה ניתן להיפטר בטקס טיהור , מגע עם החרם גורר אחריו עונש כבד מאין-כמוהו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר