חוקי מלחמה

עמוד:135

בניגוד לתפיסות אלה , המקרא , בחוקי המלחמה שהוא מציג , מבקש להפוך גם את המציאות ההרסנית הזאת למצב מסודר , ולקבוע כללים גם כאן . כסיפור הבריאה באה לידי ביטוי התפיסה כי העולם שברא עבורנו האל הוא עולם טוב , הךמוני , עולם של שלום ואחווה . העולם נברא בסדר ובמחשבה , ולא בכאוס . רבות מפעולות הבריאה הן פעולות של סדר ( הבדלה , הפרדה ועוד . ( מסר זה מבוטא גם בסגנונו של בראשית פרק א , החוזר על מילוי הפקודות האלוהיות " ) ויהי כך , ( ' על שביעות רצונו של האל ממעשי ידיו " ) וירא אלוהים כי טוב , ( " ועל כך שהטבע נברא מתוך סדר והיגיון ( קודם שמים וארץ , מאורות ומקורות ים , אחר כך החי , ולבסוף האדם , ( ללא איבה ומלחמה בין בעלי החיים לבין עצמם ובינם לבין האדם ( שכן על פי סוף פרק א נצטוו הברואים על הצמחונות . ( העולם השתנה מאז הבריאה : כבר בפרקים הבאים בספר בראשית האדם איבד את גן העדן , הרצח הראשון התרחש , האנושות הגיעה לשחיתות , וזאת גרמה לאל להביא את המבול . אולם הכמיהה לעולם הבראשיתי ההוא ניכרת בדברי נביאים . הנביא ישעיה רואה את חזון אחרית הימים כשיבה אל ההרמוניה ואל השלווה של הבריאה . 4 קיאו בישעיה יא -. 9-6 , כמה דומה החזון העתידי המתואר כישעיה לתיאור העולם כראשיתו , כפי שהוא מתואר בפרק א בבראשית ? לאור השקפת עולם זאת , היינו מצפים שהחוק יאסור על יציאה למלחמה . אולם החוק אינו אומר במפורש : " אין לעשות מלחמה עם אדם בעולם , " שכן הוא מכיר במציאותן של המלחמות . הוא מנסה להתפשר עם החיים , עם זרימתם , מתוך מגמה לתקנם ולשפרם . הדבר משתקף גם בלשון החוק : אין כאן חיוב מלכתחילה , אלא הנחיה כיצד לתפקד במציאות אנושית מקובלת . מתוך רצון להסדיר באופן שונה מהמקובל את היחסים הבינלאומיים שהיו פרוצים לגמרי , המקרא מבקש להכניס גם את המלחמה הכאוטית תחת כנפי החוק והסדר . חוקי מלחמה בעבאות המודרניים בשנות ה90- הוחלט בצה '' ל לנסח מסמך המנסה להציג את הערכים העומדים בבסיס התנהגות הצבא . מסמך זה , המכונה "הקוד האתי של צה " ל , " מגדיר את "רוח צה"ל , " ונאמר בה " כבוד האדם - צה"ל וחייליו מחויבים לשמור על כבוד האדם . כל אדם הוא בעל ערך שאינו מותנה במוצא , בדת , בלאום , במין , במעמד ובתפקיד " . " טוהר הנשק - החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לביצוע המשימה בלבד , אך ורק במידה הנדרשת לכך , וישמור על צלם אנוש אף בלחימה . החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים , ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם , בגופם , בכבודם וברכושם " . ( מתוך אתר האינטרנט של צה " ל ) מעצבי מסמך "רוח צה " ל" הושפעו באופן מוצהר מכמה מקורות : . 1 מסורת העם היהודי לדורותיו . עמוס א : : 1 על בקעם הר 1 ת הגלעד למען הךחיב את גבולם - הנביא מוקיע בפסוק זה את בני עמון , שבמהלך מלחמות הכיבוש שלהם ביצעו מעשים אכזריים כמו ביקוע , קריעה , של בסן נשים בהיריון . ישעיה יא : 1 וק : 6 וכפיר - אריה . ומךיא - בקר . זוק : 8 חר פתן - מחילה של נר / ש . גמול- ילד קנון שכבר נגמל מיניקה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר