חוקי מלחמה

עמוד:128

אשת יפת תואר - חוק השבויה דוגמה מאלפת לריסון כלפי האוכלוסייה הנכבשת , הנדרש מהלוחמים , הוא החוק בדברים כא . 14-10 , מדובר במלחמה שבה הכוח המנצח נתקל באזרחים של העיר שנכבשה . עיינו בדברים כא 14-10 , ( היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד : ( פסוקים אלה עוסקים בשאלת היחס לאישה שבויה , אשר חז " ל מכנים בשם "אשת יפת תואר . " א . על פי פסוק , 11 מה מעורר את תאוותו של החייל ? ב . כיצד עליו לנהוג באישה מקרב העם השבוי , שהוא חושק בהי ג . המחוקק מתאמץ למנוע אונס וניצול של נשות האוכלוסייה שנכבשה . בססו טענה זאת על הכתוב . ד . על פי פסוקים אלה , המחוקק דואג לצרכיה האנושיים והנפשיים של השבויה . הסבירו כיצד . ה . ראב"ע , כמו רבים מהפרשנים המסורתיים , סבר שהסכנה שהמחוקק מתמודד עימה אינה הפגיעה באשה אלא האפשרות שאדם יישא אשה שאינה מכני ישראל . ההקפדה על נישואין רק בקרב עם ישראל אופיינית למאוחרים שבין ספרי המקרא , ולא ברור אם מחברי החוק שלפנינו החזיקו בעמדה זאת . עיינו בדברי ראב"ע המסבירים את הסיבה לפעולות השבויה בפסוקים : 13-11 " והבאתה אל תוך ביתך וגלחה , יש אומרים , שמא בעבור שערה חשק בה , על כן תגלח . ועשתה [ את ציפורניה , [ תגרל כדי להיות מאוסה בעיניו . והסירה את שמלת שביה , שמא בעבור יופי מלבוש חשק בה . ובכתה , כרי להסיר שמחתו בה . ירח ימים , אולי יקל [ יפחת , יהיה hp יותר ] חשקו . ויש אומרים : וגלחה , בעבור [ מפני ] היותה טמאה " [ ... 1 - כיצד מנמק אבן עזרא כל אחת מהפעולות שהשבויה אמורה לעשות ? - פירוש זה מחזק את מגמת המחוקק למנוע לקיחת אישה כשבויה . כיצד ? ביאורים דברים כא : פסוק : 11 ולקחת לף לאשה - החוק מגביל את החייל . כדי לזכות באישה שחשק בה , עליו לשאת אותה לאישה . פסוק : 13 ןךרו ימים - במשך חודש . פסוק : 14 ומכר לא תמכרנה - החוק קובע כי מעמד החבויה הוא מעמד של אישה ולא של שפחה , ואוסר לםרוור בה . לא תתעמר - לא תשתלט עליה , לא תתעלל בה או תנהג בה בגסות . תחת אשר עניתה - לאחר שגרמת לה עינוי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר