חוקי מלחמה

עמוד:125

ואולם , אף כי החוק שבפסוקים 17-16 מושך את תשומת הלב בדרישתו האכזרית , אין להתעלם מהמסגרת שהוא נתון בה . החוק נפתח בפסוק , 10 הנראה כפרדוקס : מהו הפרדוקס העולה מפסוק זה ? אם כן , ההנחיה הראשונה היא להימנע ממלחמה . אך פסוק 11 מבהיר את סוג השלום המוצע ; האם זהו שלום ? בימינו אנו רגילים לשלום המכונן בין שווים , אולם לא זאת הייתה הנורמה המקובלת ביחסי מלחמה וביחסים בינלאומיים בעולם העתיק . כדי להבין את תנאי השלום המוצעים יש להסביר מושג שבימינו כבר לא עושים בו שימוש - "מס עובד . " כשאנו שומעים את המילה "מס" אנו חושבים על העברת תשלום לשלטונות , ואילו "עובד" מתקשר לעינינו במקרא לעבדות , לעבדים . אך ההצעה שמדובר בה איננה כוללת תשלום מס ואיננה הופכת את העם שנכנע לעבדים . מס עובד הוא אכן מס , אך הוא משולם כעבודה . מלכים הטילו מס עובד לא רק על עמים כבושים או כנועים . דוגמה לכך מצויה כמתואר בספר מלכים על שלמה . קראו במלכים א , ה . 32-27 , ממי גובה שלמה מס ? מהו המס ? הוכיחו מלשון הכתוב כי ב"מס עובד" אין הכוונה לעבדות שבה אדם משעבד את עצמו בלי הגבלת זמן , או לזמן רצוף ארוך , לאדונו . קראו בשמואל א , יא ; 3-1 , מה מציע נחש העמוני לעיר יביש גלעד תמורת שלום ? אמנם ההצעה של נחש חורגת באכזריותה , והיא איננה הנורמה המקובלת , אולם אין כל ציפייה ששלום בין עם חזק לעם חלש יהיה שלום בין שווים . מעניין שלמרות ההצעה השטנית , אנשי יביש גלעד מבקשים לשקול את ההצעה . אם כן , תשלום מס עובד לעם כובש או חזק לא נתפסה כדבר בלתי מוסרי . להפך , הצעה להעלות מס כזה במקום שפיכות דמים הכרוכה במלחמה , נחשבה לאנושית . מה גם שעם הנהנה מתשלום מס עובד של עם אחר מחויב להגן עליו מפני אויבים אחרים . ואולם , יש אפשרות סבירה כי עיר איננה רוצה להשתעבד לעם המאיים עליה . במקרה זה , לאחר מצור על העיר היא נכבשת , אולם גם כאן החוק קובע כיצד יש לנהוג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר