חוקי עבד ואמה

עמוד:93

תופעות אלה של עבדות התרחשו בשינויים קלים במהלך ההיסטוריה של האנושות גם בקיסרות הסינית , באימפריה העות ' מאנית , בארצות הברית , ובתרבויות רבות אחרות . העובדה שמדובר בתופעה נפוצה כל כך , החוצה תרבויות ותקופות , גרמה לכך שהוגים רבים רואים בה תופעה בלתי נמנעת . הוגה הדעות בן המאה ה , 19- מיכאיל באקונין , כתב כי העבדות יכולה להחליף צורה ושם , אך בבסיסה תמיד תהיה זהה . בסיס זה מבוטא , לדבריו , במילים : להיות עבד משמעו להיות חייב לעבוד עבור אנשים אחרים , להיות אדון משמעו לחיות על גבי עמלם של אנשים אחרים . בימי קדם כינו אותם בפשטות "עבדים , " בימי הביניים קראו להם "צמיתים , " והיום הם מכונים "עובדים" או "פועלים . " על פי דעתו של באקונין , תופעת העבדות לא יכולה לחלוף מן העולם . לטענתו , אף מדינה , קדומה או מודרנית , לא הצליחה ולא תצליח לעולם להסתדר ללא עבודת הכפייה של ההמונים . לדעת באקונין , גם בעת החדשה העבדות ממשיכה להתקיים בכינויים אחרים . א . האם אתם מכירים כיום במציאות סביבכם אנשים שהייתם מגדירים כעבדים ? פרטו . ב . האם אתם מסכימים עם עמדתו של באקונין שהעברות היא חלק כלתי נפרד מהחברה האנושית ? נמקו . " מלחמת גלדיאםורים , " סצנה מתוך סרנוו של ססנלי קובריק " , ספרטקוס . " טהופק ב . 1959- את דמותו ? e ; rcji'rcj גילם בסרם הטרוקן קירק דגלם 0 . פרג 1 קו 0 היה גלדיאסור ברוסא , ובשנת ' 73 לספירה הוא הוביל מרד עבדים ^ נמשך כשנתיים , עד שדוכא . מרד העבדים זעזע את החברה הרומית . שהתבססה בסידה בבה על עבדים 0 פרג 1 קו 0 סחף עימו אלפי עבדים את בני לאומים שונים , שהצליחו לנצח ל ^ נות הצבא הרומי בכסה קבבות . במרוצה הדודות הפך ספרטקוס לסמל לתנועות עממיות שונות , ובמיוחד לתנועות הקומוניסםיות , בתחילת המאה ה20-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר