חוקי עבד ואמה

עמוד:92

! ? עיינו כמלכים א , יא : 28-26 כססו על פסוקים אלה את הטענה שהעסקת אזרחים כמפעלי כנייה מלכותיים יכולה לערער את יציבות השלטון . השימוש כעבדים היה פתרון פשוט הרבה יותר מהשימוש באזרחים . העבדים היו אנשים חסרי זכויות , אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית קשה שהכריחה אותם למכור את עצמם , או זרים , בני תרבות אחרת , שנשבו במלחמה או נחטפו מארצותיהם והפכו לעבדים . במשך הזמן ילדו אנשים אלה ילדים ונכדים , ואלה כבר נולדו למציאות של עבדות . עבדים אלה , המכונים במקרא "ילידי בית , " היו צייתנים יותר מעובדים שכירים . כמו לבהמות עבודה היה צריך רק לדאוג שיאכלו , ואם עבד היה נמחץ תחת אבן גדולה או צונח מפיגום , לא היה צורך לדווח על כך לאיש . העבדים היו המשאיות , המנופים והטרקטורים של העולם העתיק . לתהליך זה מקום חשוב בתולדות עם ישראל . הצעדים הראשונים של ישראל כעם מתוארים במקרא כהתארגנות של קבוצת עבדים נוכריים המשועבדת למצרים . בכתובות ממצרים , המכונה במקרא "בית עבדים , " בולטת הנוכחות של עבדים אפריקניים , פיניקיים ואחרים . הגדיל לעשות רעמסס השלישי מלך מצרים , אשר לפי אחת התעודות העסיק 113 , 000 עבדים . ההתפתחות הכלכלית של התרבות היוונית , ולאחריה התרבות הרומית , הביאה את העבדות לשיאים חדשים . היוונים , ובמיוחד הרומאים , הגדילו את שטחי הממלכות שלהם . רבים מהשטחים הכבושים ניתנו למקורבים לשלטון כנחלות פרטיות . במשך הזמן סופחו רוב המשקים הקטנים לנחלות הפרטיות הגדולות , ונוצרו נחלות ענק שנזקקו לכוח עבודה שיעבד אותם . הרומאים הממוצעים לא התאימו לעבודה כזאת , שכן רובם היו במצב כלכלי טוב יחסית והעדיפו לא לעבוד בעבודות מפרכות . וכך הפכו הרומאים להיות תלויים יותר ויותר בעבדים שעיבדו את האדמות האלה . העובדה שבשוק הרומי נסחרו עבדים רבים כל כך הביאה לידי כך שגם יושבי הערים החלו בהדרגה להשתמש בעבדים בעבודות שונות החל בטיפול במשק הבית וכלה בעבדים בעלי מקצוע מסוים : מורים , רופאים , משוררים , פילוסופים , מצביאים ופקידי ממשל בכירים שהיו עבדים . אנשים אלה לא עבדו אמנם בעבודות פיזיות קשות , אולם הם היו משועבדים לאדוניהם לא פחות מעמיתיהם החקלאים . ביטוי לתלות העצומה של האימפריה הרומית בעבדים אלה מצוי בדבריו של חוקר הטבע הרומי , פליניוס הזקן , שכתב בשנת 77 לספירה : " אנו הולכים באמצעות רגליהם של אחרים [ ... ] מכירים את מכרינו באמצעות עיניהם של אחרים , סומכים על זכרונם של אחרים בשעה שאנו מברכים את המבקרים שלנו Salutatio-n ( ברכת השלום ) היומית ושמים את חיינו בכף ידיהם של אחרים . את מנעמי הטבע איבדנו , רק המותרות נשארו בידינו" ( צי יעבץ , זי רובינזון , מרידות עבדים ברומי , עמי ( 62 מלכים א , יא : or / :: ; ד במלך - מרד במלך . וזה הדבר אשר הרים קו במלך - הדבר אשר בגללו מרד ירבעם בשלמה . שלמה בנה את המלוא סגר את פרץ עניר דוד אביו - המילוא הוא אחד ממפעלי הבנייה של שלמה . המפרשים סבורים שה י'מילוא " נגזר מ " מילו , " ומציעים השערות שונות ל 0 יבו המדויק של מפעל זה : מילוי ח " אוכף " שבין הר המוריה לעיר דוד , בניית מצודה על שסרו מוגבה , ועוד . מפעלי הבנייה של המלך שלמה בוצעו בעזרת " מס עובד " שנגבה מבני ישראל . סבל בית יוסף - ירבעם היה מופקד על עובדי המס מ י'בית יוסף" ( שבסי אפרים ובנימין ) - כלומר , הוא היה מופקד על כוח העבודה ששבטים אלו היו מחויבים לשלוח לעבודה במפעלי הבנייה של שלמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר