כיבוד אב ואם

עמוד:40

קטע : 3 את מי מכבדים יותר - את אבא או את אלוהים ? " כאשר היינו עדיין בחברת השומרים , השתוקק אבי להרוס [ ... ] אותי במילותיו והתאמץ למוטט [ ... ] אותי בחיבתו . ' אבא ' , אמרתי ' , האם אתה רואה , למשל , את הכלי הזה הניצב כאן - כד מים , הלא כן ' ? ' אני רואה ' , אמר . ' התוכל לקרוא לו בשם אחר ' ? שאלתי . ' לא ' , השיב . ' כך גם אני ' , אמרתי ' , אינני יכולה לקרוא לעצמי אלא בשם מה שאני - נוצרייה ' . אז התנפל עלי אבי , זועם למשמע המילה וניסה לנקר את עיני , אבל לא עלה בידו אלא להטרידני והוא פרש משם עם טיעוני השטן , מנוצח " . ( קטע מיומן הכלא של פרפטואה , מתוך : אביעד קליינברג , רגל החזיר של האח ג'ינפרו , עמ' ( 72 קטע זה נכתב על ידי נערה צעירה בשם פרפטואה , שהוצאה להורג בצפון אפריקה בשנת 202 לספירה . פרפטואה וחבריה נרדפו על ידי השלטונות משום שהיו נוצרים . בני משפחתה , שדאגו לשלומה וניסו להציל אותה מעונש המוות , הפצירו בה להתכחש לנוצריותה . את גילויי החיבה והדאגה של אביה פירשה פרפטואה כ " טיעוני שטן" המנסים למוטט אותה , והיא נהגה בהוריה בתוקפנות ובגסות . הקשר עם ההורים נתפס בעיניה כקשר הפוגע באמונתה הדתית - בקשר שלה עם האל . לגישה זאת של פרפטואה יש בסיס קדום עוד בברית החדשה , המציגה את ההורים כמי שמתחרים באל על אהבת הילדים : גישה זאת הובילה את הכנסייה הנוצרית בימי הביניים לכך שלא אחת צידדו מוסדותיה בבנים שמרדו בהוריהם על רקע אמונתם הדתית . כמה מגיבורי התרבות הגדולים של הנצרות , כמו פרנציסקוס מאסיזי" ותומאס מאקווינס " , החלו את דרכם כמנהיגים דתיים במרידה בהוריהם . אין לטעות ולהסיק ממקורות אלה שהכנסייה הנוצרית שללה את כיבוד ההורים . נהפוך הוא - מצווה זאת נתפסה בברית החדשה כאחת המצוות החשוכות והמרכזיות . מקורות אלה אינם מלמדים , אס כן , שאין לכבד את ההורים , אלא הם מעודדים את המאמין לכבד ולאהוב את הוריו , כל עוד ברור לכולם שהאהבה לאל קודמת לאהבת ההורים . ברגע שמתברר שההורים מהווים תחרות לאל , היחס אליהם הופך להיות מטרד שיש לסלקו . האם גם במקרא יש ביטוי לגישה הרואה מקום לתחרות בין הקשר של בן והוריו לבין הקשר של אדם לאלוהיו ? 4 בכמה סיפורים על דמויות מופת מקראיות נראה כי הגשמת ייעודם הדתי דורש מהם ריחוק מסוים מסביבתם הטבעית ומהוריהם . עיינו במקורות שלפניכם.- כראשית יב : 3-1 , ? מתי - אחד מארבעת ספרי הבשורה בברית החדשה ( האוונגליונים . ( וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר ( בתוך הערך "הברית החדשה . ( " ? פךנציסק 1 ס מאסיזי - ( 1 226-1181 ) מייסד מסדר הנזירים הפרנציסקנים ומנהיגה של תנועה דתית שקראה לשינויים בכנסייה הנוצרית . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר . ? אקווינס , תומאס - ( 1 274-1 225 ) תאולוג ופילוסוף הנחשב להוגה הדעות הנוצרי החשוב ביותר בימי הביניים . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר