כיבוד אב ואם

עמוד:30

לדעת חוקר המקרא יי אבישור , הטקסט האוגריתי העוסק בחובות הבן כלפי האב שייך לספרות החוכמה הדידקטית " , שבעזרתה למדו מצוות ונימוסים כימי קדם בבית הספר . בבתי הספר למדו בני האצולה . כלומר , בניגוד לחוקי המקרא העוסקים בחובות הבן באשר הוא בן , הטקסט האוגריתי משקף כנראה רק את המציאות של שכבת האצולה . הורים כבדים , הורים קלים 7 חובותיו של הבן כלפי אביו כפי שהן מופיעות ב " דנאל ואקהת , " יכולות להתאים לחלק מהמשמעויות המקובלות בעברית כיום למילה "כבוד . " חוקר המקרא מ ' ויינפלד טוען , כי דווקא בעשרת הדיברות יש לפועל "כבד" משמעות שונה מהמשמעויות המקובלות כיום . לדעתו , פועל זה נגזר מהתואר "כבד" ( כמו במשפט : "הפסנתר הכבד כמעט מעך את רגלו . ( " המקבילה האכדית לפועל "כבד " היא השורש , KUBBUTU שמובנו : לקבל מרות או לציית להוראות ההורים . eci נסו להסביר כיצד יכלה להתפתח משמעות של ציות וקבלת מרות מהתואר "כבד . " אם הציות להורים מתואר במונחים של "כובד , " כיצד מתוארת המרידה בהורים ? ויינפלד מסביר , שניגודו של הפועל "כבד" הוא "קילל . " כשם שהפועל "לכבד" נגזר מהתואר "כבד , " כך הפועל "לקלל" נגזר מהתואר "קל . " לדעתו , יש לשורש "ק . ל . ל" שני מובנים בשפה המקראית : כאשר הוא מופיע בפיעל , משמעותו "פעולה הרת גורל של הטלת קללה , " אולם בבניינים אחרים - הפעיל ונפעל - משמעותו של הפועל היא " הבעת בוז וזלזול" ( כמו בביטויים "להקל ראש " , " נקלה" וכוי . ( £ נסו להסביר על פי דברי ויינפלד את הפסוקים שלפניכם : א . הדיבר "כבד את אבין : ואת אמן . " : ב " . ומקלל אביו ואמו מות יומת ) . " שמות כא ( 18 , car במה שונה משמעות הדיבר "כבד את אביך ואת אימך" לפי פרשנותו של ויינפלד , מחובות הבן לאביו בעלילת "דנאל ואקהת ? " £ עיינו בדברים כא 21-18 , ( היעזרו בביאורים שבתחתית העמוד : ( ביאורים דברים כא : : סוק : 18 ס 1 ךרומ 1 ךה " - סורר " -סר מהדרך הישרה ; " מורה " - מורד . פסוק : 19 שער מקנה - שער העיר , המקום שבו ישבו זקני העיר ובו נערכו המשפםים . ןסבא - אדם השותה בתדירות גבוהה "סבא , " שהוא משקה משכר . פסוק : 21 וךגמהו - סקלו אותו באבנים . ובעךת הךע מקךבף - בן סורר ומורה נתפס כעבריין . על ידי עונש המוות הוא מורחק לצמיתות מהחברה שבה פגע בהתנהגותו . פסוק : 20 זולל - אדם בזבזן , בעיקר בגלל זלילת בשר תדירה . ? ספרות החוכמה הדיךק 0 ית - יצירות ספרותיות שנועדו ללמד ולחנך . וראו גם בנספח המושגים שבסוף הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר