כיבוד אב ואם

עמוד:28

כיבוד אב ואם - " זרובבל , סדר את החדר בבקשה . - אני עסוק , אמא . - זרובבל , החדר שלך במצב איום , אתה חייב לעשות עם זה משהו . - לא רוצה ! את לא מבינה מה זה לא רוצה ? למה את מנדנדת כל הזמן " ? הדיאלוג הזה , בשינויים קלים , מוכר בבתים רבים ואולי גם בשלכם . עכשיו , תארו לעצמכם שבתום הוויכוח הזה נשמע צלצול בדלת ואל הבית נכנסים : שוטר , המודיע לזרובבל שיש לו צו מעצר נגדו בגין התחצפות לאמא ; פקח של המשרד לאיכות הסביבה , הרוצה לקנוס את זרובכל על כך שריח גרביו הישנות הזרוקות על רצפת החדר פוגע באיכות החיים של בני הבית ; ונציג של משרד החקלאות , המאשים את זרובבל בכך שהוא מגדל פטריות עובש מוגנות בלי רשיון . מעורבות של זרועות החוק בענייני הבית אינה מובנת מאליה . אילו עצרו את זרובבל בגין התחצפות לשוטר , או קונסים אותו בגין זיהום מי הים , זה היה נשמע הגיוני יותר , אולם התערבות החוק בענייני משפחה פנימיים נראית לנו משונה . תחום זה - חובות הילדים כלפי הוריהם - נתפס כחלק מרשות הפרט , שאינו בהישג ידו של החוק . יתרה מזאת , החוקים שלנו אינם מבדילים בין יחסי בני אדם בכלל ליחסי הורים-ילדים בפרט . יש חוקים העוסקים בעברות פליליות , כמו גנבה או אלימות , אולם אין חוקים מיוחדים העוסקים בגנבה מהורים , למשל . גנבה היא עברה , ולא משנה אם מי שנפגע ממנה הוא השכן או אביך . בניגוד לעולם המודרני , החוק המקראי עוסק גם בתחום המחויבות של הילד להוריו . החוק המקראי אינו מסתפק בהוראות העוסקות כיחסי בני אדם בכלל , אלא מייחד מקום גם לחוקים המסדירים את היחסים בין הורים לילדים . מדוע החוק המקראי כולל גם חוקים הנוגעים ליחסים בץ ילדים להורים ! האם אפשר בכלל להסדיר יחסים אלה בחוק ! כיצד ניתן לדעת בדיוק מה מתרחש בתוך כותלי ביתה של משפחה כדי לקבוע שנעשתה עברה על החוק ! מי יכול לאכוף חוקים בתחום זה ! " סעודתו > 1 a פנעגרוא'ל , " תרורי 1 ; על 9 י ציור של גוסטב דורה . ( 1883- n ( SE הציור מציג את גרגרנותו Vw ארוד מגיבורי הספר , הענק פנגוגרואל . הגו גרנות היא אחת התכונות המרכזיות המאפיינות אח התנהגותו של "בן סורר ומורה . " החוק בדברים כא 8 . ו , 21- מתאר את הבן שאינו מציית להוריו כשהוא זולל וסובא . בן זה U 9 / 1 / JD , בבית הדין , מגלם את היפוכו של הבן המכבד את ההורים ^

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר