פרק א' יהודי המלכות

עמוד:13

ששורשיו בקהילות הקדומות של היהודים , הערים הרומיות בגרמניה , התפשט והתקבל בסופו של דבר גם בקהילות אליהן הגיעו המהגרים במזרח אירופה . יש , אומנם , להבחין בין 'מינהג אשכנז' ובין 'מינהג פולין , ולהצביע על הבדלים משמעותיים למדי ביניהם . אבל בעיקרו של דבר - לפנינו מינהג דתי אחד , ונוסח תפילה אחד , פחות או יותר . ג . הארגון הקהילתי ; המפתח החברתי להבנת קיומה של הקהילה היהודית במזרח אירופה בימי הביניים ובראשית העת החדשה . הקהילה היהודית הפולנית מתארגנת במבנה דומה למה שהיה מקובל בקהילות היהודיות בגרמניה . לפיכך , ניתן להראות קווי דמיון רבים בין הארגון הקהילתי בערים קרקוב או לובלין בפולין לבין קהילות כמו פרנקפורט בגרמניה ' . יתירה מכך : הבסיס המשפטי לקיומן של הקהילות , המסמך המכונה "פריווילגיום" ( בעברית בת הזמן "כתב זכויות" או "כתב קיום , ( " שהעניקו מלכי פולין למתיישבים החדשים , היה מבוסס על טקסטים ששימשו בערי גרמניה . הדמיון והקירבה של יהודי פולין ליהודי גרמניה בלשון , במינהג הדתי , בצורת הארגון של הקהילה ובמעמד המשפטי שלה , מאפשרים לנו לראות בקהילות שעוצבו בידי שיפעת המהגרים היהודים למזרח אירופה , איבר של היהדות האשכנזית הגרמנית . אבל במשך השנים קרה למהגרים מגרמניה מה שקרה גם בהרבה תנועות הגירה אחרות . ככל שהיהדות הפולנית הלכה והתעצמה בממדיה , והתפתחה מבחינת יצירתה החברתית והתרבותית , כך ניכרו בה סימני ייחוד הולכים וגדלים . בהמשך הדברים נראה גם כיצד סימני הייחוד האלה הפכו להיות סימני הבדל משמעותיים ביותר בין מזרח התפוצה האשכנזית למערבה , דווקא בתקופות המאוחרות . גורם שהשפיע במידה גדולה על עיצוב האופי המיוחד של הקהילה הפולנית , היה השוני הגדול בין המציאות החברתית כלכלית של מלכות פולין לבין זו של מרכז אירופה . שוני זה היה גם אחד הגורמים שהביאו מתיישבים יהודים למזרח אירופה . הפעילות הכלכלית של היהודים בפולין , בה הל ך וגדל מספרם בערים ובכפרים , הלכה ולבשה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר