פרק א' יהודי המלכות

עמוד:11

מאות שנים קהילה דינמית ביותר , אליה נוספו כל העת גלי הגירה , שלא התגבשו משך תקופה ארוכה לכלל חברה אחת . רק אחרי שנים רבות של התגבשות הציביון התרבותי המשותף , ניתן היה לדבר על אפיונים משותפים לכלל האוכלוסייה היהודית . מה משך את יהודי מרכז אירופה להגר למזרח אירופה ? מה היה בפולין , שהביא יהודים להגר אליה במספרים גדולים בימי הביניים ובראשית העת החדשה , עד כדי כך שכבר במחצית השנייה של המאה השבע עשרה ישבה בממלכה הזאת הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם ? ההסבר , כמו בכל תופעה היסטורית של הגירה , קשור גם במקומות שמהם היגרו היהודים וגם בארצות היעד שאליהן עקרו . תחילה היגרו היהודים ממרכז אירופה למזרחה , כחלק מתנועת ההגירה הכללית , בבקשם תנאים כלכליים טובים יותר . עם החמרת מצבם בערי גרמניה , עקב רדיפות ופגיעות , בעיקר בימי המגפה הגדולה של אמצע המאה הארבע עשרה , נראו ערי מזרח אירופה בטוחות יותר . בסופו של דבר , עקב החרפת היחסים בין היהודים ובין הסביבה הנוצרית באירופה המרכזית ובאירופה המערבית , כמעט ולא נשארו יהודים בסוף המאה החמש עשרה במרבית ממלכות אירופה . פרעות וגירושים גרמו לכך שאחרי שנת 1500 נמצאו כמעט כל היהודים שחיו אז בעולם , בשתי ממלכות גדולות בשוליים המזרחיים והדרומיים של אירופה : האימפריה העות'מאנית וממלכת פולין ליטא . שוליות זו נתנה את אותותיה בעיצוב האופי המיוחד של יהדות פולין . ניתן להצביע על קווי דמיון לא מעטים בין היהדות הפולנית ליהדות של האימפריה העות'מאנית , שתי הקהילות היהודיות הגדולות ביותר ערב העת החדשה , שהרכבן האתני ואופיין התרבותי נקבע במידה רבה על ידי גלי הגירה ממערב אירופה וממרכזה . בשני המקרים הגיעו מהגרים חדשים לערים שבהן כבר ישבו כמה דורות לפניהם יהודים בעלי מסורת תרבותית שונה . גם בקהילות האימפריה העות'מאנית וגם בפולין "בלעה" התרבות המיובאת על ידי המהגרים החדשים את המסורת המקומית . בערי יוון ותורכיה הפכו היהודים הרומניוטים ל"ספרדים . " בערי פולין וליטא נעשו בני הקהילה המקומיים , שעל לשונם ותרבותם יש בידינו ידיעות מעטות ומקוטעות , ל"אשכנזים . "

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר