פרק א' הכתבים הנוצריים הראשונים וזיקתם ליהדות

עמוד:9

פרק א' הכתבים הנוצריים הראשונים וזיקתם ליהדות בכתבים הנוצריים הראשונים משתקפים רעיונות , אמונות , דעות וזרמים של יהדות הבית השני . בכתבים אלה משתקף עולמם של החכמים על התלבטויותיהם , מדרשיהם ומשליהם , וכן באות לירי ביטוי התקווה לגאולה והאמונות המשיחיות של היהדות . ניכרים הדים לרוב זרמי היהדות ואפילו לקבוצות שוליות מבחינת החכמים כמו היהדות ההלניסטית והשקפת עולמם של האיסיים , היא כת מרבר יהורה . ברי , שאי אפשר ללמוד על יהדות הבית השני רק ממקורות היהדות . כך , למשל , על היהדות הרבנית מסופר במקורות שזמנם דורות אחרים אחרי הופעת הנצרות . חכמינו החלו לרשום את דברי הימים רק אחרי חורבן הבית , ואילו רובם של אלה , המוסרים את תורות חכמינו שבתורה שבעל פה , במדרשים ובאגדות חיו לבל המוקדם דור אחד לפני חורבן הבית ובדורות שלאחר מכן . למרות זאת , אפילו המעיין עיון שטחי במקורות הללו , יווכח לדעת שמשתקפת בהם התורה שבעל פה , שהיא , במקרים רבים , קרומה בהרבה יותר מתקופתם של אלה אשר בשמם היא נמסרת . בכתבים הנוצריים הראשונים משתקף איפוא עולמם של החכמים , קודם להשתקפותו במקורותינו . הכתבים משקפים את חיי היהודים בגלות יוון , המוכרים בעיקר מכתבי פילון האלכסנדרוני , ואפשר ללמוד מהם גם על שאר תפוצות ישראל ומנהגיהן של ישראל שלא נרשמו במקורותינו הפנימיים הקדומים . לדוגמה : המנהג לתת שם בשעת ברית מילה אינו ידוע מן הספרות התלמודית , אך באחד מספרי הבשורה ( לוקאס א — 59 ,

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר