פרק א' פסיפס של מיעוטים

עמוד:13

אחרו לקום במזרח התיכון קבוצות חברתיות שונות , שפיתחו מסגרת נאמנות מעל למסגרת העדתית הדתית , כגון שכבות ביניים עירוניות , איגודים מקצועיים וכוי . עתה , לאחר שמנינו את הסיבות לקיומן של קבוצות שונות כה רבות , מן הראוי לנסות לסווג קבוצות אלה על פי מפתח מסויים : מיעוטים דתיים — עימם נמנים , בראש ובראשונה , היהודים והנוצרים . אשר לנוצרים , במאה החמישית לספירה החלה תופעת פילוג בכנסיה הנוצרית מזרחית המקורית , פילוג שנבע מחילוקי דעות על רקע דתי ( האם לישו אופי אלוהי ואנושי גם יחד או אופי אלוהי בלבד ) ועל רקע אתני ( באזורים מסויימים במזרח התיכון צמחו כנסיות נוצ תות , ששיקפו את קיומן של אוכלוסיות בעלות ייחוד אתני לאומי . ( פילוג זה קרע את עולם הנצרות כבר בשלב מוקדם , יחסית , לקיומה של הדת הנוצרית . יש לזכור , כי בראשית שנותיה , היתה הנצרות דת מחתרתית ונרדפת , ורק במאה הרביעית לספירה הפכה לדת רשמית של האימפריה הרומאית . כעבור כ 100 שנה החלו הפילוגים הראשו נים על רקע דתי . פילוגים מסוג חדש התרחשו בעולם הנצרות לפני כ 400 שנה , על רקע חדירת הכנסיה הקאתולית לאיזור . חלק מהעדות הנוצריות המקוריות , בעיקר אלה שחשו עצמן נרדפות ומבודדות , היו מעוניינות בקבלת הדת הקאתולית , כדי לזכות בחסותן האפשרית של מדינות חזקות וגדולות באירופה , בעיקר בחסות צרפת . והיו לכך , כמובן , גם טעמים חומריים שונים . הכנסיות המזרחיות לסוגיהן , שעל קיומן הצבענו קודם לכן , התפצלו מחדש , ופלגים של אותן כנסיות התאחדו עם הכנסיה הקאתולית ברומא . הכנסיות הללו כונו "כנסיות אוניא טיות" — כנסיות מאוחדות . כך למשל , כונו הפורשים מהכנסיה היוונית האורתודוקסית , בשם "יוונים קאתולים" והפורשים מהנננסיה הארמנית האורתודוקסית "ארמנים קאתולים" וכוי . הכנסיות הנוצריות עברו , אפוא , תהליך של פיצול כפול . נוסף על ההשפעה הזרה בשלב המאוחר של תהליך הפיצול — השפעת מדינות אירופה הקאתוליות — אנו עדים לתופעה נוספת בעלת השלכה על שימור קיומן של העדות הנוצריות השונות : המדינות האירופיות , שחדרו לאיזור במאות השנים האחרונות , ביקשו לבסס את אחיזתן גם באמצעות הסתמכות על העדות הנוצריות הקרובות להן מבחינה דתית : צרפת טיפחה , למשל , את הכנסיות הקאתוליות , רוסיה — את היוונים האורתודוקסים ובריטניה — את הפרוטסטנטים .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר