פרק עשרים וארבעה

עמוד:40

( Mignot ) במאמרו השלישי על הפלשתים ' , דומה שיציאת הפלשתים מארץ מצרים אינה ודאית פחות ממוצאם מאבי המצרים . בפסוק מנבואת עמוס שהבאתי לעיל לפי גירסת ' וולגאטה' מתבטא האל כך : הלוא כבני כושיים אתם לי בני ישראל נאום יהוה הלוא את ישראל העליתי מארץ מצרים ופלשתיים מכפתור ( ב'וולגאטה' — 'מקאפאדוקיה ( ' וארם מקיר ( ב'וולגאטה' — מקירנהן , מלומדים אחדים , ובהם בוכארטוס המלומד , ' טוענים כי הפלשתים והכפתורים בצאתם ממצרים נדו לקולכיס ולקאפאדוקיה כי קסמו להם הזהב והכסף של הארצות האלה , ואחר כך שבו ונדו מקצתם דרומה , מגעגועים אל מולדתם הראשונה או מפני שגירשום עמי ארצותיהם החדשות , והשתקעו בחבל הארץ הקרוי על שם הפלשתים 'פאלסטינה . ' הכומר מיניו מציין בהגיון שטענה זו מסתמכת רק על הדמיון שיש במידת מה בין השם כסלחים וקו לכיס ובין השם כפתור וק אפאדוקיה , ואם כי 'השבעים , ' אוסביוס , ' וולגאטה , ' תיאודוךט , קירילוס הקדוש ופרוקופיוס , כל אלה קיבלו זאת , לפחות במה שנוגע לזיהוי כפתור עםק אפאדוקיה , הנה הזיהוי הזה מבוסס על יסודות מפוקפקים מאוד . ובאמת כלום מתקבל על הדעת שהעם הפלשתי עבר את סוריה כולה , את ארמניה כולה , והרחיק לכת עד כדי כך על מנת לחזור אחר כך על עקבותיו ולקבוע לו מושב בקירבת ארץ מוצאו ? שהרי עם זה ישב בלי ספק תחילה במצרים , כפי שנמצאנו למדים מפסוק המקרא המובא לעיל , המייחס את הפלשתים לבן השישי של מצרים , אבי המצרים , באמרו שהפלשתים והכפתורים הם צאצאי הכסלחים , יוצאי חלציו של הבן השישי אשר שמו כשמם . להגירה הכפולה שמחייבת הדעה אשר אנו באים להפריך אין אפוא כל אסמכתא ; - אדרבה דומה שיש בכך סתירה לנאמר בכתבי הקודש , המספרים על הגירה יחידה בלבד והמגדירים את ארץ כפתור , שממנה יצאו לפיהם הפלשתים , כאי : על היום הבא לשדוד את כל פלשתים להכרית לצר ולצידון כל שריד עוזר כי שודד יהוה את פלשתים שארית אי כפתור " . הואיל ואי אפשר להגדיר את קאפאדוקיה כאי , מפריך קלאריוס את הדעה המקובלת על אוסביוס והיירו נימוס הקדוש , ולפניהם על 'השבעים , ' שלפיה באו הכפתורים מקאפאדוקיה , ומוסיף ; quam in Pontica natione aut Cappadocia . g Propter pat rein ergo communem Mizraim ma Mm Caphtoiaeos in Niliacis circa Delia insulis quaerere . 7 Bochartus , Geographia sacra . edition de 1646 . p . 323 6 Histoire de I'Academie des inscriptions et belles-lettres . XXXIV . p . 145 5 בראשית י : יד . 8 ירמיהו מז : ד . . Cellanus . Geographia . 11 9 בעברית : 'ובכן לפי שם האב המשותף מצרים מוטב לחפש את הכפתורים באיי נילוס על יד הדלתא ולא במקומו של עם פונטוס או בקאפאדוקיה ' .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר