עלייתו של ר' יהודה הלוי לארץ־ישראל: במראה ובחידות

עמוד:41

מרכיב חשוב באגדה שנרקמה סביב דמותו . כל כמה שהדברים מקוטעים , המסקנה שהכותב מבקש להוציא מן התיאור שלו נראית בטוחה , והיא מופנית ישירות אל הדרת הגאון בטון תקיף ובלשון נקבה בהתאם עם המין הדקדוקי של 'הדרה ... ' : ' מראות אלהים תעיךזה ... וינחיצוה לעשות ... מן השמים יורוה להנודיע לכל ] ילדי הישיבה . ' . " נדמה לפיכך שנתן הסופר גייס כאן את סיפור עולה הרגל החסיד הקדוש כדי להמליץ על מישהו שהיה קשור לעלייה זו . המועמד המתאים ביותר להמלצה היה כנראה המשורר יצחק , חתנו , בנו של משורר גדול אחר , ר' אברהם אבן עזרא . יצחק הגיע לאלכסנדריה עם חותנו הלוי . במצרים התאסלם כנראה וגם חזר בתשובה . אליו התייחס כנראה מזכיר הישיבה גמכתבו כאשר אמר שיהודה הלוי הצליח 'פתותו למנוחת נאלה ] יו וטייל בעדן גן אלהים' ( סוף השוליים הימניים . ( הוא היה עד ראייה למסע של הלוי , לשעותיו היפות והפחות יפות . בראש השוליים העליונים נאמר בי 'נשא נס גד [ ו ] לותיו והליכות גבורותניו ] חננ"ותיו ] תרונה ביקרו . ' יצחק נתלווה אל רבנו הלוי במסע לקהיר , אבל בניגוד לרבנו נשאר בה גם לאחר שהלה עזבה בשירים שכתב לאחר מות הלוי הוא הציג אותו כדמות . נערצת . את שבחיו וסיפור עלייתו הפיץ בוודאי גם בקרב בני הישיבה תאבי השמועות . על הקשר שנוצר בין יצחק המשורר לבין ר' אברהם הגאון , נמען מכתבו של ר' נתן הסופר , יש לנו עדות מדויקת למדי , שכן כתב היד היחיד של הדיואן של יצחק שבידינו היה כנראה גם בידיו של הגאון שהשאיר בו את רישומו . הדיואן כולל בראשו איגרת מחורזת ושירים שכתב יצחק לכבודו . אבל הגאון , ר' אברהם , לא הסתפק בכך והוסיף בכתב ידו במקום פנוי בכתב היד את השיר שכתב לו המשורר בשעה שנפרדו זה מזה ( מרחשוון ( 1142 באלגזירת אלעמריה , צפונית מזרחית לדמשק , ועל כך הוא אף העיד בכותרת הערבית שהוסיף לשיר . היה זה שנה לאחר מכתבו של ר' נתן . יצחק שימש בוודאי חוליה חשובה בשרשרת העדויות על מעשי הצדיק והקדוש . הגאון הארץ ישראלי שלא יכול היה להתרועע בהברת הלוי , מצא אולי נחמה פורתא בחברת חתנו , יצחק . כך הלכה ההגיוגרפיה של המשורר עולה הרגל וצברה תאוצה . ארבעה חודשים לאחר פטירתו הוא נתכנה באיגרתו של ר' נתן 'הצדיק החסיד זק'ל' ( מרחשוץ , ( 1141 חודש מאוחר יותר הוא נמנה במכתב עם גדולי האישים בספרד , לצדו של ר' יוסף בן מיגש , הסמכות ההלכתית החשובה ( כסליו . ( 1141 ארבעה חודשים מאוחר יותר אנו 21 ראו : ש' סטרומזה , 'על אינטלקטואלים יהודיים מומרים בימי הביניים המוקדמים תחת שלטון האסלאמי , פעמים , , ( 1990 ) 42 עמי ; 75-61 עי פליישר , -ר' יהודה הלוי : בירורים בקורות חייו ויצירתו , ' ר' צור וט' רוזן ( עורכים , ( ספר ישראל ל ^ ן : קובץ מחקרים בספרות העברית לדורותיה , א ( תשנ '' ה , ( עמ' 22 . 270-264 והשוו סנהדרין קב ע א י 'שתפשו הקב ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדך . ג 2 שורות 3-1 של השוליים העליונים . ואפשר שצריך לגרוס תחת : חנ .. ] ותיו ] — אג [ רותיו 24 . [ ראו : ש ד גויטיץ , 'הפרשה האחרונה בחיי רבנו יהודה הלוי , ' תרביץ , כד ( תשט ו , ( עמ' 136 הנ ל , ימכתב אל רבנו יהודה הלוי על אסיפת שיריו והביקורת שנמתחה עליהם , ' תרביץ , כח ( תשייט , ( עמי . 348 25 ראו יצחק בן אברהם אבן עזרא , שירים ( מהדורת מ-ח שמלצח , ניו יורק תשמ"א , עמ' , 20-19 ובן במבוא , עמי י . 26 שם , עמ' , 9 וראו לוח 27 . 2 ראו גויטיין ( לעיל , הערה , ( 24 עמי . 33

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר