השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת

עמוד:12

הוא מסייג זאת ומציין שהיתר זה אינו חל אלא על דברים של יראת שמים , התפילה והלימוד . ( ובהמשך הוא מדייק ומציין שה ' ך 3 ץ , ' השכונה שמרווץ לחומה , שייכת אף היא לעיר . ואולם היציאה ל 2 , 000 אמה נוספות אסורה / ובדיוק כך פוסק גם יוסף אל 3 ציר בתשובתו . התעסקות מרובה זו בעניין השכונה שמחוץ לחומה , ה'ר 3 ץ / אף היא כשלעצמה יכולה לשמש הוכחה , על פי רוח הדברים , שפרשנים קראים אלה שהיו מן המתיישבים בירושלים , אמנם היו מאנשי ה'ך 3 ץ' הירושלמי , כלומר התגוררו מחוץ לחומת העיר ' . כאן אנחנו מגיעים אל העניין האחר , ה'חאיט . ' אמנם תרגומו הידוע והמפורסם יכול להיות 'חומה , ' על כן דימה בן שמאי למצוא בו הוכחה שהשכונה הקראית הייתה בתוך החומות . אבל באמרם 'חאיט' התכוונו הפרשנים הקראים ל'קיר העיר' אשר 'אלף אמה סביב' לו יהיו 'מגרשי הערים אשר תתנו ללוים' ( במדבר לה ד ) ו ואילו את הקיר הזה פירשו שהוא גבול העיר , ולאו דווקא חומה . ואת זה אומר באופן ברור יפת בן עלי , בפירושו לפסוק הזה ו 'מן חאיט אלמדינה אן כאן סור או גיר דלך , מן ה'חאיט' של העיר , בין אם היה חומה ובץ אם משהו אחר,- ובגרסה אחרת שלו , והיא ככל הנראה המקורית 'אן כאן גיה סור או גיר דלך , ' בין אם היה 'ג'יה' או חומה ובין אם משהו אחר . אין ספק ש'ג'יה' כאן פירושו ואדי , והוא גיא העברי או 'ג'וא' הערבי , או 'ג'וי' הפרסי . אם נבין נכק את ה 9 ' נא' ואת ה'חאיט , ' אין תשובתו זו של יוסף הכהן אל 3 ציר יכולה אפוא לשמש הוכחה שהשכונה הקראית הייתה בתוך החומות , אלא להפך מזה , שהייתה באזור המפורז , ואין התשובה פונה אל אנשי ירושלים , כפי שציינתי . כשהוא מדבר על עצמו ועל הקראים בירושלים ( בסוף התשובה ) — כנראה בתשובה על שאלת השואל האלמוני : איך אתם נוהגים , קראי ירושלים , שהלוא אתם יושבים מחוץ לחומה ? — הוא מנסח : 'בכרוגה אלי פנאה , ' 'מי שיצא אל האזור שמחוץ לחומה , ' 'לא יכרג מן אן יוצף באלאקאמה פיה , ' 'לא יצא מכלל יושבי העיר . ' הוא והקראים אומרים 'אנא מקימון בבית אלמקדס , ' אנחנו יושבי ירושלים , 'ואן כאן אכתר נהארנא נחן נתפרג [ ... ] סלואן וביר איוב ומא גרי מגראהמא' ו 'אף על פי שאנחנו מבלים את מרבית יומנו [ בסביבת [? השילוח וביר איוב וכיוצא בהם . ' איך הם יושבי ירושלים אם הם נמצאים בחוץ ? ההסבר הוא שההלכה הקראית תאמה בעניין זה את הרבנית , אף כי יוסף אל ¥ 3 יר לא טרח לפרט זאת , על כל פנים 9 ראה , ?< iKvjnpbn אלאנואר ואלמראקב ( מהדורת נמוי , ( ניו יורק 939 ו , 1943- עמ ; 1244 , 521-520 , 5 15 יפת בן עלי ( חרץ מהמקומות שהזכרתי לעיל , ( כתב יד , BM Or . 2467 דף 90 עיב92- ע'א ; נוסדו עברי : כתב יד ליידן , , 3 Wamer דף 9 « ע"א-ע"ב . וראה גם p / 7 x בן אליהו , ספר rmran הגדול גן ערן , גוזלו 1864 ( הדפסת תצלום , ( 1972 ל ע"ב-לב ע-א , המביא מענן , מבנימין הנהז ע ^ די , טיפת בן עלי , מסז ^ ל בן מצליח , וםישועה בן יהודה , דעות ופירושים שונים לאותו פסוק בספר שמות ; והוא מייחס לבנימין הנהא ^ די ולקךקסאני את ההשקפה : 'אל יצא איש ממקומו ... והוא העיר עם המגרש אלפים באמה . ' על 'ר 3 ץ" ראה : גיל , א י , א , עמ' ו 2-53 ג 5 והערה ? 847 הנ ל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הר אשונה , ' תעודה , ז ( תשניא , ( עט' . 298 ראה מה שכתבתי על 'סנא' ו גיל , בענייני א י , עמ' , 44 הערה , 23 ושם מראי מקום . ראה לעניין זה גם את פירושו של קהל p מצליח לספר שמות , מתוך כתב יד פירקוביץ' ב , מס' , 4129 אצל . in Jewish History and Literature , Cincinnati 1931 , , IIp . 88 J . Mann , Texts and Studies אלוהים החריב את משכנותיהם של עשרת השבטים שגלו מן הארץ , גם את מצודותיהם , גם את שבתותיהם שמחוץ למצודות : 'קלעהם ואפנאהם 10 . ' ראה פירוש יפת , כתב יד פריס , 284 דף 73 ע"ב י כתב יד פר'יס , 285 דף 100 ע ב . ראה אצל קיזיםירסקי ( לעיל , הערה , ( 7 א , עמ' 360 ובמילונים הפרסיים . ראה שם , עמ' ; 361 ג'יה : . mare d ' eau stagnante et Utide

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר