השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת

עמוד:2

עיר דויד או לא רחוק ממנו , שהלוא ראינו שהקראים שכנו באזור עיר דויד , ושכונתם נקראה 'סמרתקא . ' אשר ל'נןגקבים ( בניגוד לדעת בן שמאי , 'אליעאקבה' אין כוונתו היעקוביים ) הלוא הם יעקב , אחי ישו ויעקב השליח , וניכר שמדובר באותה כנסייה , שבתקופה קדומה יותר נקראה על שם השומרונית . ואמנם גם רשימת כנסיות ומנזרים , , De casis Dei מזכירה כנסייה על שם יעקב הקדוש בעמק יהושפט , הוא נחל קדרון ; וגם בשריד של תיאור ארץ ישראל מן הגניזה נזכרת 'כניסת נץקוב אכו אלמקיח , ' הנמצאת מעל אחת המצבות שבנחל קדרון , ולפי תיאורה של אותה מצבה ניכר שמדובר ב'קבר בני חזיר . ' קבר יעקב אחי ישו ובניין קדוש לנוצרים במקום שבו נהרג יעקב השליח , נזכרים גם במקורות נוצריים ב 65 ו 1 בקירוב וב . 1320 מקור נוצרי שזמנו לפני הכיבוש המוסלמי , מדבר על הקדושים יעקב , זכריה ושמעון הקבורים בקבר אחד . אכן את 'קבר זכריה' אימצו לעצמם גם היהודים ; קטע מפירושו של הקראי סלמון בן ירוחם לאיכה ב כ , במקום שמדובר בו על רצח זכריה בן יהוידע , מחבר יחדיו את נקודות הזיהוי של מקום הקראים בירושלים , בהסבירו את מקום קבורתו של זכריה בן יהוידע : סמרתקה , צלע האלף היבוסי , שכונת 'אלמשארקה' ( המזרחיים . ( על הימצאם של הקראים בעיר דויד , שהייתה חלק מן הסמרתקא , יעיד גם הביטוי 'טלעו אלי ( עלו אל ) סמרתקה , ' במכתב מן הגניזה , כלומר היה זה מקום גבוה ( העופל . (! בן שמאי כפר בקשר שבין קבר זכריה לבין המצבה שבנחל קדרון , וכן ברעיון שקבר זה ( הוא 'קבר בני חזיר ( ' אכן מציין את שכונת הקראים , 'שאם כן יהיה מקום שכונתם מחוץ לחומת העיר , הרחק מזרחה . ' עניין החומה יידון להלן , אבל בעניין המרחק עלינו להניח שהמושג 'סמרתקה' כלל בתוכו את כל אותו אזור , כלומר מה שסביב החלק הדרומי של נחל קדרק , כולל עיר דויד . 1 ראה מ' גיל , ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , תל אביב חשמ ג , א , עמי 2 ג 3-5 ג 5 ( להלן : איי ;( ראה שם , עמי , 362 את המקורות הנוצריים וכן בהערות לשני המקומות הנ ל מראי מקום מפורטים . ראה גם -.מי גיל , 'בענייני ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , ' קתדרה 70 , ( תשנ ד , ( עמ' 44-41 ( להל ן י בענייני איי ;( ח' בךשםאי , 'הקראים , ' י' פראוור ( עורך , ספר ירושלים : התקופה המוסלמית הקדומה , ירושלים תשם"ז , עמ' 1168-166 הנ"ל , 'מידע חדש על מקומה של שכונת הקראים בירושלים , ' שלם , ו ( תשנ"ב , ( עמ' 313-305 ( להלן : מידע חדש ;( הנ ל , 'לתולדות השכונה הקראית בירושלים , ' קתדרה 70 , ( תשנ"ר , ( עמ' 74-59 ( להלן : לתולדות . ( במקרא שלפנינו נאמר צלע האלף והיבוסי והקראים השמיטו את ו"ו החיבור , ומעניין הנוסח שאצל יפת בן עלי , פירושו לתהלים , כתב יד פריס , 289 דף 106 ע ב ו 'כעיר שחברה לה יחדיו ... פהו רצף ירושלים ( הלא הוא תיאור ירושלים ... ( יריד בה אנהא ולפת מן כמסה קרי והי ( כוונתו בזאת שהיא חוברה מחמישה כפרים , והם ) צלע האלף יבוסי גבעת קרית ערים' ( יהושע יח כח ו ולפני כן הסביר שיעיר' יש להבץ : ערים , כלומר ספר יהושע מונה את שמות חמשת הכפרים י צלע , וכוי . ( נוסף על המקומות שציינתי במקומות הנ ל , ראה . H . E . Stutchbury , 'Excavations in the Kidron Valley ' , PEQ , 93 ( 1961 ) , p . lOlff . על קבר יעקב אחי ישו , זכריה , ושמעון , ראה גם 5 p # . NS 16 ( 1919 ) , p . 480 F . M . Abel , 'La sepulture de S . Jacques le mineur ' , RB , סוקר שם את המקורות מן העת העתיקה ו וראה אצלו תרגום צרפתי של טקסט לטיני מהמאה העשירית שבו מדובר על קבורתם מחדש של הקדושים יעקב , זכריה ושמעון , סביב שנת . 351 בעמי 488 הוא מסביר שמעשה זכריה שאצל הנוצרים מקורו במעשה זכריה בן יהוידע הכוהן שנרגם בימי יואש ( דברי הימים ב , כד כ-כב ;( המסורת הנוצרית זיהתה אותו עם אביו של יוחנן המטביל , זכריה הכוהן , הוא זכריה בן ברכיה , שאותו הרגו היהודים ( שם , עמי , ( 499 גם הוא מזהה את הקבר של זכריה והאחרים , עם יקבר בני חזיר . ' דעתו של בן שמאי בעניין קבר זכריה : ספר ירושלים ( לעיל , בהערה זו , ( עמ' . 166 על הקטע שאצל אלהרוי : גיל , בענייני א י , עמ' 44 והערה ; 23 בן שמאי , מידע חדש , עמ' ; 312 הנ ל , לתולדות , עמ'

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר