.39 ארונות (סרקופגים) מיטלטלים

עמוד:53

נמצאו ארונות מטיפוס מיוחד , העשויים מאבן גיר רכה , למשל 9-3 ; 17-1 ( דומינוס פלויט 19-2 ;( ועוד . לארונות מכסה גמלוני , והם דומים לגלוסקמות בעיטוריהם ובטכניקה הייצור . בצורתם החיצונית הם מעובדים כחיקוי לארונות העשויים מעץ . הועלתה השערה שבמערות 16-29 ו 4-2 השתמשו בארונות עץ , בעקבות ממצאי בית הקברות ביריחו , אך אין לכך סיוע בממצא . כמו כן מפרק זמן הקרוב לתפעולו של בית הקברות ביריחו נמצאו ארונות עץ בעין גדי ומאוחר לכך בממשית , ביטבתה ובאתרים נוספים - כולם באזור אקלימי יבש . בירושלים התגלו כעשרים תיבות ארוכות שיכלו לשמש לקבורה שלמה ; כמות זו בטלה בשישים לעומת כלל הגלוסקמות שנמצאו . נראה כי מרבית התיבות שימשו גלוסקמות גדולות , כפי שאפשר ללמוד ממערות 36-7 ; 17-1 ומאחרות , ואין לדעת בוודאות אם שימשו אלו ואחרות לקבורה ראשונה שלמה , ( inhumation ) כמו שנמצא במערה 1-5 ( קברי המלכים , ( או לליקוט . הארונות בירושלים נמצאו בתוך המערות , 45 על הרצפה לאורך הקירות או בשקעים מלבניים מיוחדים שהותאמו לכך ( ראו , ( 2-14 אך לא בכוכים . מהמקורות למדנו כי הארון שימש לקבורה , ואת המת הוציאו מביתו במיטה ולא בארון . הארון מוזכר כחיוני לקבורה , בדומה לתכריכים . שמואל הקטן הונח בארון , וחכמים התירו לעשות למת ארון בחצר בחולו של מועד . רק למן המאה השנייה לסה"נ החלו ארונות להיות נפוצים בארץ . בירושלים של תקופת הבית השני לא שימשו ארונות חרס . הללו נזכרים בשמחות יג , ט ומוכרים מאתרים של המאה השנייה והשלישית לסה"נ בגליל התחתון , כמו בית שערים וטבעון . ידועה אך גלוסקמה חרס אחת מירושלים , ממערה . 4-19 מערה זו הכילה ממצא שתוארך לפרק הזמן שבין שתי המרידות נגד הרומאים , וייתכן שהגלוסקמה שייכת לפרק זמן זה . 39 אורכו הפנימי של הארון 1 . 6 מ , ' והוא יכול לשמש גם לקבורה ראשונה , אך יש לזכור כי הוא נמצא בחדר עם גלוסקמות רבות . 40 בדו '' ח החפירה של דומינוס פלויט מבדיל בגטי בין סרקופג לגלוסקמה : הסרקופג עשוי מאבן גיר קשה גם אם מידותיו במפורש לא התאימו לקבורה שלמה . הגלוסקמה היא תיבה העשויה מאבן גיר רכה . 41 ארונות אלו נוצרו קרוב לוודאי בבית מלאכה אחד והם שייכים לעולם הגלוסקמות בטכניקת הייצור והעיטור . אף לא בארון אחד כזה מצאו החוקרים עצמות , ולפיכך אי אפשר ללמוד על דרך השימוש בו . 42 ארונות עץ לא נמצאו בנקרופוליס של ירושלים , אם כי שימושם מוזכר בכמה מקורות : משנה , מועד קטן א , 11 ירושלמי , מועד קטן א ( פ ע"ד ;( בבלי , מועד קטן ח ע"ב ; שמחות יג , ט , תוספתא , אהלות ב , ג ; ירושלמי , נזיר ז ( נ"ו ע"ב ;( בבלי , נזיר נא ע"א ; בבלי , נידה כז ע"ב . 43 חכלילי , _תשנ"ד , חכלילי וקילברו , 1999 , עמ' 44 . 88-60 הדס , תשנ"ד . 45 ארונות שהונחו על פני השטח מוזכרים בבבלי , סנהדרין צח ע '' א ; בבבלי , ברכות יט ע"ב ובעוד מקומות . הרמב"ן גרס כי הנחת ארון על פני השטח בלי קבורה בקרקע , אינה משום קבורה ויש בה הלנת המת . הרמב"ן , תורת האדם , לח ע"א . ביישובי מישור החוף כמו קיסריה ואשקלון ובבתי קברות רבים במרחב _הפרתי הסורי הפיניקי כמו באסיה הקטנה , ביוון ובאיטליה מצויים בתי קברות עם סרקופגים שניצבו על פני השטח . הסרקופגים מכמה תקופות ובעיקר מהמאה השנייה והשלישית לסה"נ . 46 בשאלת זיהויו של הארון כגלוסקמה דן בהרחבה מיירס , , 1971 עמ' . 60-58 הוא ייחס את המונח "ארון , " "ארונא" במקורות _חז '' ל למכל עצמות לצורכי ליקוט , היא הגלוסקמה . בגלוסקמה אשר נתגלתה ביריחו מצוינת התיבה COPOC ( סורוס , ( ובכך נתאמתה דעתם של ליברמן , תשכ"ב , עמ' 1237-1235 וזלוטניק , 1966 ולפיה רזין וארזין הם שיבוש של "סורוס" המתייחסת לגלוסקמה . COPOC משמשת בספרות במשמעות ארון קבורה בכלל ונראה כי הוראתה ביוונית לא יוחדה לציין גלוסקמה . על מידות הארון במשנה ראו אהלות ט , יח . דעות אחדות באשר לסוג הארונות — מיטלטלים או חקוקים בסלע ראו : גולדברג , תשט"ו , עמ' ; 75-74 אלבק , , 1952 השלמות לאהלות ט , טו , עמ' . 543 הברייתא מאבל רבתי , שאינה בשמחות שבידינו ( היגער , , 1931 עמ' ; 233-232 הרמב"ן , תורת האדם , לח ע"ב ) קובעת : "אין נותנין שני ארונות זה על גב זה ואם נתן כופין את בעל העליון , שאין נוהגין בזיון במתים ודווקא בנוגעין , " ובכך מוציאה קרוב לוודאי גלוסקמה מכלל ארון . מסתבר על פי הממצא כי נוהג הנחת גלוסקמות זו על גבי זו רווח מאוד הן בכוכים שבהם הן רוכזו והן בחדרים ששימשו לאחסונן . בבית שערים נמצאו ארונות עופרת אלו _על גבי אלו עם הפרדה וראו : אביגד , תשל"ב , עמ' . 93-92 במאוזולאום בכפר גלעדי הופרדו שני מפלסי הארונות . קפלן , תשכ"ז , עמ' . 109-104 כך משתמע גם מהמשך הברייתא שנזכרה לעיל : "אבל בשני קברות זה למעלה מזה וקרקעיתו של עליון מפסיק בינתיים שלושה טפחים - מותר 47 . " משנה , סנהדרין ו , ה ; שם , שבת כג , ד ; תוספתא , נדרים ב 48 . 7 , שמחות ח , ז . 49 משנה , מועד קטן א , 50 ראו גם רחמני , , 1994 עמ' . 10 איור . 33 ארון ( סרקופג ) מקברי המלכים ( מתוך דה סוסי . ( 1865 ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר