.33 קבורה ראשונה

עמוד:49

. 33 קבורה ראשונה הקבורה הראשונה היא הנחת גופת המת במערה , באחד ממתקני הקבורה , בשוכבו פרקדן על גבו . לאור הממצא אפשר להציג כמה מסקנות : א . בכוכים תמימים שנתגלו חתומים בלוחות סגירה נמצאו השלדים מונחים על גבי הרצפה , בלי כיסוי עפר . דומה כי כך נהגו בקבורה ראשונה בסרקופגים ובארונות עץ במקומות כמו עין גדי ויריחו בתקופה הקדם הורדוסית . במקורות מוזכרים גם טבלה של שיש , טבלה של עץ , רצפה של לבנים , רצפה של אבנים , ארון של שיש ועוד כולם היו משכבי מתים , אך לא נמצאו בירושלים של ימי הבית השני . ? בשיטה זו נתאכל בשר המת במהירות , ועצמותיו נלקטו במסודר לאחר מכן , הוא הנאמר בירושלמי : "אי זה משכב כדרכו ? רגליו פשוטות וידיו על ליבו . " מנהג תנוחת ההשכבה בפרקדן מעיד על מסורת דתית מושרשת , ולאו דווקא על סגנון חיים . תנוחת הפרקדן מנוגדת למנהגי עכו"ם המוזכרים על ידי החכמים ומוכרים מהממצא הארכאולוגי . עכו"ם קברו בישיבה , או ש"ראשו מונח בין ירכותיו , " או בעמידה שהיא כ"קבורת חמורים . " לכך מתייחס גם מושג מת שהונח במקופל הוא הקמצוץ : "סברין מימר קמצוץ מהו ? ראשיהם בצד מרגלותיהם . " "מת מישראל שנמצא קמצוץ , מניחים שנפל עליו גל והרגו . " ב . ההלכה בדבר כיוון אחיד להנחת הנקברים , כמוזכר בתוספתא ובבבלי , עוסקת גם בקברי שדה חפורים . במערת כוכים , כנגזר מתכנית המערה , אי אפשר לקבור בכיוון קבורה אחיד . ברוב המקרים הונחו הנפטרים כשראשם אל פנים הכוך ורגליהם החוצה . ג בירושלים לא נתגלו תכריכים בגדים או עטיפות אחרות , . מקברי בית שני , לבד משרידי בגד מרוקם בקבר צדה המלכה ( 1-5 ) וקרעי תכריכי פשתן בכוך קבורה בחקל דמא . ( 72-10 ) בד התכריכים התבלה ונתאכל כשאר המרכיבים האורגניים . קרוב לוודאי שלא קברו ישראל בעירום , ואף ראו בכך עונש . במקורותינו עוסקים בעטיפות המת ובתכריכיו . ד . במסכת שמחות נאמר : "אין קוברין שני מתים זה בצד זה ולא את המת בצד עצמות ולא עצמות בצד המת . רבי יהודה אומר : כל הישן עמו בחייו נקבר עמו במותו " . " במקרים אחדים נמצאו שלדים פרקדן זה בצד זה בקבורה ראשונה . לעתים רחוקות נמצאה קבורה ראשונה בצד עצמות , וכן גלוסקמה שהונחה בכוך על שרידי קבורה ראשונה שלא פונתה כראוי . ה . במערה שנחפרה בשכונת רמות בצפון ירושלים - מחוץ לתחום הגאוגרפי הנסקר בעבודה זו - נמצאה אבן כבדה מונחת על שלד בודד . אפשר שזהו אחד מנדוני בית דין , שעל ארונו , בהתאם לנוהג , הונחה אבן . נוהג הנחת אבן 1 תוספתא , אהלות ב , ג ; ירושלמי , נזיר ז ב ( נו ע"ב ;( בבלי , נידה כז ע"ב . 2 ירושלמי , נזיר ט א ( נז ע"ד 3 . ( השוו השתנות צורת הקבורה עם עליית רמת המחיה ושיפור אפשרויות הקיום בתקופות שהיו ארוכות מתקופת בית שני וקרומות ממנה בהרבה . צ'יילד _, 4 . 1945 בבלי , נזיר סה ע''א . 5 שם , בבא בתרא קא ע"א-ע"ב . 6 ירושלמי , נזיר ט ד ( נז ע"ד 7 . ( שם ; שם , פסחים ז א ( לד ע"ד ;( שם , מעשר שני ה א ( נה ע"ד . ( 8 ראו על הממצא בנקרופוליס של קומראן . רה וו _, , 1953 עמ' ; 103-102 הנ"ל , ; 1954 הנ"ל _, ; 1956 סטקול , , 1968 עמ' . 335-323 הומבר ושמבו , ; 1994 חכלילי , ; 1993 קפרה , , 1995 עמ' . 132-123 וכן דאו על הממצא של עין אל עיוויר אצל בר אדון _, תשל"א _, עמ' . 89-84 9 הדיון בבבלי , שבת קיד ע"א מדגיש את החשיבות של עטיפת המת ושל איסור עירום . 10 סיכום בעניין בגדי המת הביא לאחרונה רובין . רובין , , 1997 עמ' 11 . 128-126 שמחות יג _, ח . ראו : ספראי _, , 1976 עמ' ; 778-776 רובין , תשל " ז , עמ' 12 . 206-202 זיאס , 13 . 1982 שמחות ה , יג . חלק ג כיצד קוברין ( שיטות הקבורה וחפציה )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר