פרק ראשון: לידה

עמוד:102

מהלך הטקס נתאר את הטקס כפי שהוא נערך כיום בזרם הקתולי , בזרמים אחרים הוא עשוי להיות שונה במקצת . בדרך כלל מתקיים טקס ההטבלה שבועות מספר לאחר הלידה , ולעתים עורכים אותו לכמה תינוקות יחד . ברוב המקרים ההטבלה מהווה חלק מטקס ההודיה של יום ראשון , והיא נערכת בנוכחות קהל המתפללים כולו . נוכחותם של אלה בטקס מחזקת את השתייכותה של משפחתו לקהילה , ומחזקת את הכרתו של כל אחד מהנוכחים בחשיבותו של מעשה ההטבלה . לפני הטקס , ולעתים אף לפני הלידה , כוהן הדת מזמין את הורי התינוק למפגשים אחדים ומסביר להם את משמעות ההטבלה ואת חשיבותו של מתן חינוך נוצרי לילדם . הטקס עצמו נפתח בהבאת הילד לכנסייה על ידי הוריו וסנדקיו . הסנדקים הם בדרך כלל ידידים קרובים של הוריו , שתפקידם לסייע בחינוכו הדתי של הילד . עורך הטקס מברך אותם בכניסתם לכנסייה , ואז הוא שואל את ההורים איזה שם ירצו לתת לילדם . לאחר שענו הוא שואל מה מבקשים מן הכנסייה עבור הילד . נהוג שההורים עונים : "הטבלה . " אז מסמן עורך הטקס את סמל הצלב על מצחו של הילד בעזרת שמן מקודש , ומכריז על שמו ועל קבלתו אל חיק הקהילה . ההורים , ולעתים גם הסנדקים , מסמנים אף הם את סימן הצלב על מצח הילד . ההורים צועדים עם התינוק למרכז הכנסייה , וקהל המתפללים מלווה אותם בשירה ( את הקטעים העוסקים בהטבלה קוראים מכתבי הקודש . ( כוהן הדת נושא דרשה , ואחר כך נאמרות תפילות שתוכנן בקשה מהקדושים שיתפללו עבור הילד , הוריו וכלל ציבור המאמינים . בשלב השני של הטקס כוהן הדת מזכיר אירועים מקראיים שונים הקשורים למים , ותוך כדי נגיעה באצבעו במים הוא מבקש מרוח הקודש ל ^ רות עליהם . אחר כך הוא שואל את ההורים ואת הסנדקים : " האם רצונכם ש [ כאן נוקבים בשמו של הילד ] יוטבל באמונת הכנסייה , אותה הבענו כולנו עימכם " ? לאחר שאישרו זאת , ההטבלה מתבצעת . הכוהן אומר : " אני מטביל אותך , [ שם התינוק , [ בשם האב , הבן ורוח הקודש " . ומיד הוא מטביל את התינוק במים או מטפטף מים על מצחו , וחוזר על פעולה זאת שלוש פעמים . כשמדובר בהטבלה על ידי יציקת מים , נהוג שההורים או הסנדקים אוחזים בילד . וכשמדובר בטבילת כל הגוף הם מוציאים אותו מהמים . ברגע זה הקהל פוצח בשירה . לאחר ההטבלה אומר עורך הטקס לילד הנטבל.- " האל , האב של אדוננו ישוע המשיח , שיחרר אותך מחטא , העניק לך לידה חדשה באמצעות המים והרוח הקדוש , וקיבל אותך לעם הקודש שלו " . אז הוא מושח על קודקוד ראשו של התינוק שמן מקודש בעל ריח טוב , והתינוק מולבש בבגדים לבנים המסמלים טהרה . כוהן הדת נותן לאחד ממלוויו של התינוק נר שהודלק מ"נר הפסחא " - נר גדול שהדלקתו פותחת כל שנה את טקס ההודיה של חג הפסחא . לעתים נערך בשלב זה טקס נוסף ובו הכוהן נוגע באגודלו בפיו ובאוזניו של התינוק , ואומר : " האדון , ישוע , עשה את החירש לשומע ואת האילם למדבר . יהי רצון שייגע הוא במהרה באוזניך , על מנת שיקבלו את דבריו , ובפיך , על מנת שיכריז את אמונתו , להלל ולהדר את האל האב " . אז מתנהלת תהלוכה של הילדים ומשפחותיהם לכיוון המזבח , והטקס מסתיים בתפילת "אבינו שבשמים" ובכמה ברכות להורי הילדים ולציבור כולו . בטקס ההטבלה נכללת גם בקשה של כוהן הדת לשחרר את הנטבל מכוחו של השטן . זהו זכר לטקס

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר