פרק שני: ראש השנה,חג המולד, חודש הרמדאן

עמוד:66

מאורחות החג לחג המולד קודמים שבועות אחדים של הכנה , שבמהלכם קוראים בכנסיות קטעים מכתבי הקודש - קטעים העוסקים בבשורה שניתנה למרים אודות לידתו של ישוע , וקטעים העוסקים בציפייה לשובו בקץ הימים . לכן יש בתקופה זאת גם שמחה על לידתו של ישוע וגם חשבון נפש ועשיית תשובה , שמטרתם להיטהר לקראת שיבתו בעתיד ולקראת המשפט שיערוך לכל בני האדם . בזרם האורתודוקסי נהוג להימנע בשבועות אלה מאכילת בשר , ובימי רביעי ושישי מתנזרים גם משמן , מביצים וממאכלי חלב . כן נהוג להרבות בימים אלה במתן צדקה לעניים , ולדוגמה : בחצרות של כנסיות ובמקומות ציבוריים אחרים מקימים שווקים , מוכרים בהם מוצרים שונים ותורמים את ההכנסות למוסדות צדקה . בחצות ליל ה24- בדצמבר בזרם הקתולי ובזרם הפרוטסטנטי , ובליל ה6- בינואר בזרם האורתודוקסי , נערך בכנסיות טקס הודיה חגיגי . במהלך הטקס קוראים מכתבי הקודש : מן הברית החדשה קוראים קטעים המספרים את סיפור לידתו של ישוע , ומן הברית הישנה קוראים נבואות שעל פי הפרשנות הנוצרית מנבאות את הופעתו העתידית של ישוע . אחת הנבואות לקוחה מספר ישעיהו , ואחד מפסוקיה אומה " כי ! לי יל י ד לנו בן נתן לנו ותהי המשרה bj ; שכמו ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום " -. ( ישעיהו ט 15 , אחד המנהגים הנפוצים בחג המולד הוא המחזת סיפור לידתו של ישוע , כפי שתואר בברית החדשה . מרים , אמו של יש וע , הגיעה מנצרת לבית לחם עם ארוסה יוסף , ושם ילדה את בנה : " ותלד את בנה הבכור ותחתלהו ותשכיבהו באבוס ( מתקן שמניחים בו מזון לסוסים ולפרות ! כי לא היה להם מקום במלון " : ( הבשורה על פי לוקס ב . ( 7 , על פי כתבי אבות הכנסייה , היה האבוס ממוקם במערה . לכן נהוג לבנות דגם של מערה ולהציב בה עריסה מרופדת בעשב ובה בובת תינוק . לעתים תלוי על העריסה כוכב נוצץ , לזכר הכוכב שזרח בשמים ביום לידתו של ישוע : " ויהי - : בימי ? הורדוס ; המלך IT •? כאשר v vv נולד - ישוע X- ?? בבית ... . לחם . יהודה T . ויבאו T- מגישים ? : מארץ I v v ? - מזרח t : ? ירושלים : ? t t : ויאמרו : - איה מלך היהוךים אשר ילד כי ראינו את כוכבו במזרח ונבא להשתהות לו " : ( הבשורה על פי מתי ב , . ( 2-1 החכמים חיפשו את התינוק , והכוכב הראה להם את הדרך ; " ויהי כשמעם את דברי המלך וילכו והנה הכוכב אשר ראו במזרח הלך לפניהם עד אשר בא ויעמד ממעל לאשר היה שם הילד : ויראו את הכוכב וישמחו שמחה גדולה עד מאד : ויבאו הביתה וימצאו את הילד עם מרים אמו ויפלו על פניהם וישתחוו לו ויפתחו את אוערותם ויקריבו לו מנחה זהב ולבונה ומר " ? . ( הבשורה על פי מתי ב , . ( 11-9 בניית המערה לכבוד החג היא עיסוק משפחתי וקהילתי , והיא מוצבת הן בבתים והן בכנסיות רבות . עוד נהוג להציב בבתים ובמבני ציבור עץ אשוח - עץ שעליו ירוקים גס בחורף , והוא מסמל חיים ותקווה . את העץ מקשטים בכוכבים , בנורות קטנות , בממתקים , בתפוחים , ובמגזרות נייר בעלות סגנונות אמנותיים שונים . לתלי העץ מניחים מתנות ארוזות , שפותחים אותן בערב החג . הילדים רואים את העץ רק בערב החג עצמו . צלצול פעמון מבשר להם מתי מותר להם להיכנס לחדר שבו העץ מוצב . עם כניסתם מדליקים זיקוקים ושרים שירי חג והלל לאל , ולאחר מכן כולם פותחים את מתנותיהם . לאחר שרואים בשמים כוכב ראשון של ליל חג המולד , מדליקים נורות ונרות בכל הבתים , והתאורה נשקפת מן החלונות . גם הרחובות מוארים בתאורה חגיגית . משמעות מרכזית יש להתגברות האור על החושך בחג המולד . הדלקת הנרות וקישוטי האור האחרים מעידה על ניצחונו של האור , המסמל את החיים , על החושך , המסמל את המוות . ישוע מתואר כמי שמביא אור לבני האדם :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר