הר־יהודה המקראי — מנוודות לממלכה לאומית*

עמוד:179

הטבלה שלפנינו מציגה את מספר ואחוז השמות בקרב אוצר שמות המשפחות של שבטים ועמים אחרים הזהים לשמות מיהודה . מובן , שחלק מהזהויות עשוי להיות מקרי , כפי שהיינו מצפים בתוך אוכלוסיה הדוברת שפה דומה ויושבת בסמיכות גיאוגרפית . המדגמים הגדולים יחסית מבנימין , אפרים ואשר מראים בין 4 ל 10 אחוזים של זהות שמות , ובנימין מהווה דוגמה מאלפת במיוחד עקב קירבתו ליהודה וגודל המידגם . אחוז השמות שזהותם מקרית הוא אפוא לכל היותר בשיעור דנן . לפיכך , האחוז הגבוה של זהות שמות מקבוצות אחרות אינו מקרי . למשפחות מאדום ומ'בני קטורה' מחד , מראובן ושמעון מאידך , יש קירבה מיוחדת למשפחות יהודה שנמנו ביוחסין . הקירבה מוכחת במיוחד לגבי אדום , בגלל מידגם השמות הגדול משם , אך מסתברת גם לגבי האחרים . לקירבה זו יש משמעויות חשובות להבנת תהליכי ההתיישבות והיווצרות המסגרות ביהודה , והיא גם תורמת לתיארוך הרשימות . אין להעלות על הדעת , שבתקופת המלוכה נוצרו ביהודה קשרים משפחתיים כה הדוקים עם עמים זרים ואף יריבים , ועם שבטים מממלכת הצפון , בשיעור העולה משמעותית על הזיקה למשפחות בנימין , הסמוכות גיאוגרפית _והמשתייכות לאותה ממלכה . _ירחמאל , כלב וחור / אפרת . מעבר לניתוחים השונים נראה , כי הקבוצות הגדולות של משפחות יהודה מתקבצות תחת שמותיהם של ירחמאל , כלב ( שניהם בני חצרון ) וחור בכור אפרתה . נסקור אפוא בקצרה את ההקשרים הגיאוגרפיים והיישוביים של שלוש קבוצות גדולות אלה . עיקרי הדברים הוסקו כבר בניתוחו הראשוני של ולהאוזן , 70 ורק משעה שנגרר אחר הדרש של מעשה כלב , עזובה ואפרת , איבד ניתוחו את היסוד העובדתי שבו . ירחמאל הוא הבכור בין האבות האפונימיים של הקבוצות הגדולות . משמעותית במיוחד היא העדרות הערים מרשימת משפחותיו , ולהאוזן תולה בכך את מעמדו כבכור , מתוך אנלוגיה לבכורת הנוודים בקרב שבטי ערב " . הבחנה מעניינת של ולהאוזן קושרת את עטרה בת ירחמאל ליישובים היקפיים עגולים ( דמויי עטרה . ( מצבו הנוודי מרמז למיקומו בנגב או בספר המדבר , כפי שעלה גם ממסורות דוד . כלב קשור ישירות רק ביישובים דרומיים , ובראשם חברון . בצירוף מסורות ההתנחלות אודותיו , יש בכך עדות ברורה להתיישבותו בדרום ההר . אפרת וחור קשורים רק ביישובים צפוניים , ובראשם בית לחם . ניתן לקשור זאת להשערה , כי ה'אפרתים' אינם אלא 'אנשי ( _px ) אפרים' שהגיעו מצפון . הנישואין הגיניאלוגיים בין כלב לאפרת בולטים בניגוד בין תחומי ההתיישבות של משפחותיהם . הפירוש הסביר ביותר הוא , שכך ביטאו , כדרך הגיניאלוגיות , את הקשר בין יושבי דרום ההר וצפונו . פירוש חלופי הוא , שנישואין אלו מבטאים הגירה כלבית 70 ולהאוזן , 71 . 1870 שם , עמ' 72 . 26-22 שם , עמ' 73 . 25 גליל , תשמ"ג .

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר