ירושלים וסביבתה בתקופת ההתנחלות

עמוד:132

העיר שלחו באש . ' פסוק זה סותר את המסורת המקראית בדבר קיום מובעלת נכרית בירושלים עד לימי דוד ( ראה להלן ;( ואכן , רוב החוקרים רואים בו תוספת גלוסה חסרת ערך היסטורי . רק חוקרים בודדים הציעו , כי יש בפסוק זה עדות לכיבוש קדום של ירושלים על ידי שבט יהודה בעת מסעו מבזק שבשומרון דרומה . לדעת ב' מזר המסורת ביהושע י משקפת התנגשות עם ירושלים בזמן 'גל הכיבוש הראשון' ( המיוחס לשבטי יוסף , ( ואילו המסורת בשופטים א משקפת אירוע מאוחר יותר , הקשור בחדירת שבטי לאה . לדעתו היבוסים איכלסו את העיר רק בשלב שלאחר התנגשויות אלו , בעקבות _אי הצלחתם של שבטי ישראל להחזיק בעיר . בין אם היה כיבוש קדום של ירושלים או לאו , העיר נזכרת פעמיים בין הערים שלא נכבשו בתקופת השופטים . הפסוק האחד מסיים את רשימת ערי יהודה ביהושע טו סג : ' ואת היבוסי יושבי ירושלים לא יכלו בני יהודה להורישם וישב היבוסי את בני יהודה בירושלים עד היום הזה . ' בעוד שכאן ירושלים נמנית עם שבט יהודה , הרי הפסוק המקביל בשופטים א כא מייחס את המעשה לבני בנימין , וברשימת ערי בנימין שביהושע יח כח נזכרת 'היבוסי היא ירושלים' כאחת מערי השבט , מצב המשקף ככל הנראה את תקופת הממלכה המאוחדת או _פרק זמן קדום בתקופת הממלכה המפולגת . מעמדה של יבוס כמובלעת נכרית בין תחום ההתנחלות של יהודה לזה של בנימין מודגש היטב בפרשת פילגש בגבעה ( שופטים יט יב . ( מכל מקום , בשני מקורות אלו ובמספר מקורות נוספים ( כמו סיפור כיבוש ירושלים בידי דוד בשמואל ב ה ה-ח ) העיר נקראת יבוס , ותושביה — יבוסים . אמנם ניתן להבחין , כי הזיהוי בין יבוס לבין ירושלים נעשה בשלב העריכה של הטקסט המקראי ( ראה : יהושע יח כח , ( דבר שהוביל חוקר אחד להציע , כי הזיהוי בין ירושלים ויבוס אינו אלא טעות של העורך , וכי למעשה יבוס היתה יישוב קטן קדם ישראלי מצפון לירושלים . 10 אולם אין לקבל דעה זו , הכרוכה בשינויים _מרחיקי לכת בזיהוי מקומם של ציונים טופוגראפיים מרכזיים , כמו גיא בן הינום ועמק רפאים . באשר לזיהוים של היבוסים , הצעתו של ב' מזר היא , כי אקשר שהיו קשורים לחתים , בהסתמך על דברי יחזקאל : 'כה אמר אדני ה' לירושלים : מכרתיך ומלדתיך מארץ הכנעני אביך האמרי ואמך חתית' ( יחזקאל טז ג . השווה : שם , שם , מה . ( לדעת מזר , היבוסים הגיעו לעיר בעקבות גלי ההגירה של 'גויי הים' בראשית המאה הי"ב , והם אחת מהקבוצות האתניות שהתיישבו אז בארץ , חלקם בחבל ההר " . אוריה החתי _, הידוע _jJ . H . Hayes & J . M . Miller ( eds . ) , Israelite andJudaean History . London 1977 , p . 239 6 דה וו , , 1978 עמ' 541 ושם ספרות קודמת . A *• Reconstruction ' , VT . 25 ( 1975 ) , pp . 261-285 A . G . Auld , 'Judges I and History : 7 ב' מזר , ערים וגלילות _בארץ ישראל , ירושלים תשל"ו , עמ' 24 [ להלן : ב' מזר , תשל"ו , [ וכן אהרוני . תשמ"ז , עמ' 8 . 206 ז ' קלאי , נחלות שבטי ישראל , ירושלים תשכ"ז , עמ' 9 . 239-235 על יבוס ראה אנציקלופדיה מקראית , ג , עמ' J . M . Miller , 'Jebusand Jerusalem : A Caseof Mistaken Identity ' , _ZD / _'K 90 ( 1974 ) , pp . 10 . 448-447 115-126 [ להלן : מילר , . [ 1974 ך כ' מזר , תשכ"ז , עמ' ; 198 הנ '' ל , תשל"ו , עמ' ; 25 ב' מזר , 'פרשת ההתנחלות בהר ישראל , ' ארץ ישראל , טו ( תשמ"א , < עמ' 147-146 [ להלן : ב' מזר , תשמ"א . [

יד יצחק בן-צבי

החברה לחקירת ארץ-ישראל ועתיקותיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר