פרק א 'עלייתו של הורדוס

עמוד:13

והתחשבות ברומא בכלל . כל דרך אחרת , לאור החילופין התכופים במשטר הרומי וביחסי הכוחות הרומיים , הייתה למעשה בבחינת חיסול עצמי . קשריו של אנטיפטרוס עם רומא ונציגיה סייעו לו לבצר את מעמדו ביהודה עצמה ובהמשך הזמן האפילה אישיותו על אישיותו של הורקנוס השני , השליט החשמונאי המוכר . אף על פי כן הוא נזהר מאוד מלפגוע בעליונותו הפורמלית של הורקנוס , הכהן הגדול וה _<< תנאר ך' כלומר הנשיא החשמונאי . אנטיפטרוס לא הסתפק בהצלחותיו האישיות , כי אם השתדל לפלס לבניו דרך בחיים הציבוריים , ובייחוד לשניים מהם — _לפץאל ולהורדוס . הללו עלו בסולם השלטון ביהודה והיו לדמויות הבולטות ביותר , בעוד שבענף החשמונאי של הורקנוס לא נמצאו להם אישים שווי ערך . בזמן כיבוש ירושלים בידי פומפיוס , בשנת 63 לפנה '' ס היה הורדוס ילד כבן עשר . איפה נתחנך הורדוס בילדותו ובימי נעוריו - אולי _בקלריקזה , אולי בירושלים — על כך קשה להשיב . מכל מקום נדמה שכבר בימי נעוריו רכש לו יריעה לא מבוטלת לפחות ביוונית שימושית , ובדומה ליהודים רבים אחרים באותם הדורות , ניתן להגדירו כדו לשוני , או תלת לשוני . לשונותיו היו ארמית יוונית וכנראה גם עברית . , לא ברור אם בגיל מאוחר יותר הגיע לידיעה מספקת בלשון הלטינית כדי לשוחח בה עם הרומאים , שכן בדרך כלל השתמשו אנשים מסוגו של הוררוס בלשון היוונית במגעיהם עם הרומאים . את השכלתו השלים בגיל מבוגר יותר . ידידו , איש הרוח וההיסטוריון , ניקולאוס איש דמשק , סייע לו הרבה בדבר . במשך הזמן , משהיה למלך , נראה שקשה היה לו להורדוס להסתפק בייחוס האדומי של אנטיפטרוס אביו , מה גם שמוצא אדומי , ויותר מזאת , מוצא אדומי נבטי , לא הלם את מעמדו של אדם שזכה לכתר מלכות יהודה . אנו שומעים שבחוגים המקורבים להורדוס ניסו לחפש לו ייחוס יהודי טהור מקרב שבי ציון הראשונים שעלו מבבל , אך ספק רב אם אכן זכתה גרסה זאת לקבלת פנים נלהבת בציבור היהודי בן זמנו . אין יסוד להניח שהיא הופצה בטרם עלה הורדוס על כסא המלוכה . כמו כן אין להתייחס ברצינות אל הידיעות בספרות אבות הכנסייה הנוצרים על מוצאו של הורדוס מעבדי המקדש באשקלוןהתפקיד הרשמי הראשון שידוע לנו כי הוטל על הורדוס , בהיותו בערך בן עשרים וחמש , היה משרת הנציב של הגליל . הדבר אירע בשנת

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר