מוזיקה מערבית בירושלים המנדטורית

עמוד:444

_הארץ ישראלית שהקים ברוניסלב הוברמן בדצמבר ( 1936 הציל מספר משמעותי של פליטים יהודים . ב , 1939 על סף פרוץ המלחמה , פתח המוסד מחלקת חזנות בניהול הרמן ידלובקר , אולם קשיים תקציביים מנעו את המשך פעילותה כבר לאחר השנה הראשונה . הקונסרבטוריון הירושלמי היה אפוא גוף בעל רמה בין לאומית יחיד במינו בארץ . מלחמת העולם פגעה בקונסרבטוריון בצורה חמורה . רבים מתלמידי המחלקה האקדמית גויסו לצבא , והמוסד נקלע לקשיים תקציביים חמורים י אך למרות זאת התמיד הקונסרבטוריון בפעילותו . המדריך למוזיקה בארץ ישראל לשנים 1942-1941 בעריכת פטר עמנואל גרדנוויץ ציין כי הוא מנה 376 תלמידים . מספרם ירד ב 1945 לכדי 243 , 315 מהם יהודים ויתרם אוכלוסייה מגוונת של ערבים ( נוצרים ומוסלמים , ( יוונים , ארמנים , אנגלים , איטלקים , בולגרים , ופולנים . רק 25 סטודנטים נותרו במחלקת האקדמיה . באוקטובר 1944 פתח הקונסרבטוריון סניף בתל אביב , שהיה בתוך תקופה קצרה למוסד עצמאי : האקדמיה למוזיקה בתל אביב ( כיום חלק מאוניברסיטת תל אביב . ( סמוך להקמת המדינה התערערו היחסים בין הנהלת הקונסרבטוריון הירושלמי למוריו , ומרבית המורים פרשו ממנו והקימו את הקונסרבטוריון הירושלמי החדש והאקדמיה למוזיקה , הקיימים עד היום באקדמיה למוזיקה ומחול ע"ש רובין בירושלים . שירות השידור במרס 1936 הקימו שלטונות המנדט את שירות השידור 501 _^ 106 ) קת 1 ז _03 < _103 $ ץ _6 8 ח 1 זל (? _316 < אשר שידר בכל יום בערבית , בעברית , ובאנגלית . למרות שניהול התחנה היה כולו בידי בריטים , הוענקה לצוות היהודי אוטונומיה מלאה בניהול שעות השידור בעברית . מנהל התחנה , הקצין קרופורד מקנייר _^ 10 _^ 3116 ) ג _3 \\ ' _? 01 < _ ( 0 היה בעצמו מנצח מחונן שעודד את שידורי המוזיקה ברדיו . מחלקת המוזיקה לקחה חלק בשידורים בעברית ובאנגלית , ועל כך נוספה תכנית 'צלילי המזרח' ( ראה להלן . ( בתכנית השידורים המצומצמת נודע למוזיקה תפקיד חשוב , שהגיע לכדי רבע מזמן השידור . כל שידורי המוזיקה התבססו על מוזיקה חיה מן האולפן שנוגנה על ידי 'שביעיית מנגני האולפן . ' מנהל הקבוצה היה הבריטי פיליפ שארפ , והחברים האחרים היו יהודים , כל אחד מהם מוזיקאי מעולה שהיה מסוגל למלא תפקידים אחדים ; לדוגמה , קרל סלומון היה זמר , מלחין , מעבד ומנצח . ההרכב הקטן היה נתון בלחץ עבודה עצום , שלעתים לא אפשר הכנה נאותה של הביצועים . בסוף 1938 הורחב ההרכב והיה לתזמורת שמנתה 40 נגנים . התזמורת קיימה קונצרט קבוע מדי יום ג באולם ימק"א , שהועבר בשידור חי ותפס מקום מכובד באירועי המוזיקה . מקום חשוב בתכניות התזמורת נודע ליצירות מלחינים יהודים וארץ ישראלים 18 ) אחוז מתכניות . ( 1944-1943 לצד התזמורת הקים שירות השידור מקהלה , שהרבתה אף היא לבצע יצירות 32 לפירוט ראו יהואש הירשברג , 'התפתחות הגופים המבצעיםי ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' ; 324-322 הירשברג , מוסיקה ביישוב היהודי ( לעיל , הערה , ( 7 עמ' 33 . 145-141 ביקורת של גרשון סוויט , הארץ , 4 באפריל . 1937

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר