ד־.1 החיבורים מהדור הראשון שלאחר החורבן

עמוד:395

בעצם הבחירה במה להתמקד וממי להתעלם . נקודה זו בולטת בעיקר בפתיחה לירמיה מב , שבה מתוארים ה'נשארים' ביהודה ( פסוקים 8 , 2-1 וכר . ( אולם בהמשך החיבור מתוארת הירידה למצרים והתרוקנותה הסופית של הארץ ( מג . ( 7-4 גם כאן יש להבין שהתיאור מכוון לקהל היורדים למצרים , שמתוכו ובעבורו נכתב החיבור . הפער בין הגולים לבבל לבין ה'עם הנשאר' משתקף בתקופה זו בכל חריפותו בנבואות יחזקאל , ובעיקר _ב יא 21-15 וב לג , 29-23 ועל רקע זה יש להבין גם את נבואת שני דודאי התאנים ( ירמיה כד ' . ( בנבואות אלה של יחזקאל משתקפות שתי טענות מרכזיות של ה'נשארים : ' האחת , הגולים חטאו ולכן נענשו בהרחקה מהארץ . טיעון זה מזכיר את הכתוב בירמיה ב , 5 ומדגיש את מקורה של ההשקפה היהודאית , השקפה המסתמכת ככל הנראה על נבואתו של ישעיה ( ו . ( 13-11 בתגובתו לטענה זו יחזקאל מבטיח ( יא ( 21-17 למי שהורחקו מהארץ שהם עתידים לשוב לאדמת ישראל ( פסוקים ( 20-17 ול'נשארים' הוא מנבא עתיד קשה ( פסוק . ( 21 ועוד טוענים ה'נשארים' שהם עצמם ' עם ה . " נוכחותם בארץ היא ביטוי למימוש ההבטחה שניתנה לאברהם ( יחזקאל לג . ( 24 בתגובה מנבא להם יחזקאל השמדה מוחלטת ( פסוקים . ( 29-25 שתי טענות אלה , כמו גם התגובה החריפה של הנביא עליהן , מעידות על הקרע הרעיוני העמוק ששרר בתקופה זו בין שני חלקי העם . לדעתי , הקרע נבע בעיקר מהפגיעה במעמדם וברכושם של ראשי העם שגלו לבבל , ומניסיונם של 'הנשארים' לתפוס את מקומם , להשתלט על רכושם ( השוו לדבריו של גדליהו בירמיה מ ( 10 ולהמשיך להתקיים בלעדיהם . נראה שלצד הכלכלי היה חלק מכריע בהיווצרות הקרע בין 'ראשו' של העם לבין 'גופו , ' וגם מבחינה חברתית ומעמדית בולטת ההתנערות של העם ממי שזה לא כבר הנהיגו אותו ועיצבו את דרכו . כן יש מקום להניח שעיקר ' חשבון הנפש' הדתי נעשה בגולת בבל , והמשבר שהתרחש ביהודה היה בעצמה פחותה . 9 מגמתיות זו המתבררת מהכתובים רק מחזקת את הבעייתיות של המתואר בהם , ומבהירה עד כמה תשובה התפיסה ההיסטוריוגרפית של המחבר . 10 על נבואות אלה ראו : פוהרר וגאלינג 1955 עמ' x-ix _צימרלי 1969 עמ' 817 201 אייכתדט , 1970 , ; , , _, ; , _, עמ' ; 461-436 , 144-142 גרינברג , , 1983 עמ' ; 204-203 יפת , 1983 ב , עמ' ; 110-107 תדמור , תשמ"ח , עמ' ; 52-50 רופא , תשנ"ח , עמ' . 226 לשאלת זמנה של הנבואה בפרק יא ראו : יפת , שם , עמ' , 123 הערה . 19 לתיאור הרקע ההיסטורי של נבואה זו ראו תדמור , שם , עמ' . 52-51 11 לנושא זה ראו הופמן , תשס"א , עמ' 12 . 485-483 בנושא זה ראו את ההפניות אצל יפת , 1983 ב , עמ' , 123 הערה 13 . 21 על הקשר של טיעונים אלה לנבואת ישעיהו השני ועל השינוי שעברו במהלך ימי הגלות , ראו להלן , וראו גם : יפת , 1983 ב , עמ' ; 110 תדמור , תשמ"ח , עמ' . 54 , 53-52 על הקשר להבטחה שבבראשית טו ראו תדמור , שם , עמ' , 53 הערה , 12 ושם ספרות נוספת . 14 לנושא זה ראו גם רופא , תשנ"ח , עמ' . 226

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר