ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:376

שזכו ליחס דומה ; אולם ההתמקדות בתיאור קורות ירמיהו , במנותק מהרקע ההיסטורי הכולל , היא עדות לחשיבות שייחס המחבר לגורלו . לדעתי , לאור המסר העומד במרכז התיאור , אפשר לקבוע כי הוא נכתב בעיצומם של ימי הגלות , ואולי אף קרוב מאוד לזמן החורבן . הסיפור מבטא אי בהירות בדבר היחס כלפי הבבלים . הקו העיקרי הוא קבלת שלטונם , שכן אין כל דרך להתנגד לו . ניסיון התנגדות מכל סוג שהוא יהיה מאבק חסר טעם וסיכון חיים לשווא . מי שימתין בסבלנות ולא ינסה להיאבק , יקבל את שכרו מידי האל , כך שסבלנות ואורך רוח הן מילות המפתח . הסיפור השני מקורו עממי יותר , וניכרת בו החשיבות היתרה שייחס מחברו לירמיהו . עניין זה מעיד ששני הסיפורים נכתבו בשני פרקי זמן שונים , והסיפור המאוחר נכתב בזמן שדמותו של הנביא זכתה לגדולה באופן יוצא דופן שאינו מוכר בסיפורים המוקדמים . גם בנאום נבוזראדן אין רמז לנפילת הבבלים , והם מתוארים בשיא כוחם . יש אפוא להניח שגם סיפור זה אינו מאוחר מאמצע המאה הו' לפנה"ס . זו הייתה ככל הנראה מסורת עממית שצמחה בקרב מקורבי ירמיהו ומעריציו במרוצת השנים מאז הירידה למצרים . יש בכך אולי גם רמז לקדמותה של העריכה הראשונה של הרצף כולו , ולמקורות המגוונים שעמדו בפני העורכים . הם יכלו לשלב לרצף אחד סיפור 'ביוגרפי' על קורות ירמיהו , סיפורים עממיים על אודותיו , קטעים מנבואותיו וקטעי כרוניקות על תולדות המלך , המקדש ועיר הבירה . ג . מקורם של תיאורי החורבן ומטרת כתיבתם מצויים בידינו שלושה חיבורים המתארים את חורבן ממלכת יהודה , והם קרובים עד מאוד זה לזה בלשונם ובתוכנם ( מלכים ב , כה ; 21-1 ירמיה לט ; 10-1 נב . ( 30-4 התיאורים במלכים ב , כה 21-1 ובירמיה נב 30-4 חופפים במרבית פרטיהם , וההבדלים הלשוניים ביניהם אינם בעלי חשיבות . התיאור בירמיה לט 10-1 חופף רק לתיאור החורבן , בלא הרשימות הנלוות . הוא דל בהרבה משני המקורות האחרים , ונוסף בו רק המידע על מעשיהם של שרי מלך בבל בזמן הכיבוש , שהוא למעשה חלק מהסיפור על העברת ירמיהו למצפה ( פסוק . ( 3 162 ראו רופא , תשמ"ג , עמ' 163 . 175 בירמיה נב 30-28 נוספה רשימת ההגליות ונוסף מידע על סופו של צדקיהו ( ירמיה נב . ( bii מידע זה הושמט מנוסח השבעים מתוך מגמה רעיונית ( רופא , תשנ '' ז , עמ' ? 184-180 תשנ '' ח , עמי . ( 225 לעומת זאת רשימת חפצי המקדש שנלקחו לבבל שלמה יותר בנוסח של מלכים ב ( כה . ( 22-17 164 פרט מידע זה נתפס בדרך כלל במחקר כתוספת של עורך ה'ביוגרפיה' של ירמיהו ( וראו להלן . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר