ב־.2 מאפייני ה'ביוגרפיה' של ירמיהו: מקום חיבורה, מקורותיה ומטרות כתיבתה

עמוד:367

העיקריות : ראשית , גם בתיאור זה ניתן להבחין בשילוב של שני סיפורים . אולם בניגוד למעשה העריכה בפרקים לז-לח , שבמהלכו שוקע סיפור עממי ברצף ה'ביוגרפיה , ' בתיאור זה שולבו זה בזה שני הסיפורים על שחרורו של ירמיהו מ'חצר המטרה' בצורה שמקשה על בידודם ועל איתור הרצף של כל אחד מהם . שנית , בתיאור זה שולבו בשלבים שונים של העלילה תיאורים נוספים , ובהם הסיפור על קורות המלך ועל תולדות ירושלים לאחר הכיבוש הבבלי ( לט , ( 10-4 , 2-1 הנבואה לעבד מלך הכושי ( לט , ( 18-15 הפתיחה לנבואת ירמיהו ( מ ( 1 וההסבר לחורבן ( מ . ( b 3 ולבסוף , חלק גדול מהפרשה חסר בנוסח השבעים ( לח 28 _ל , לט . ( 13-4 , 2-1 במחקר מקובלת 'תאוריית שתי הגרסאות' באשר לשחרורו של ירמיהו בידי הבבלים : הגרסה האחת נפתחת בכותרת עריכה המגדירה את זמן התרחשותם של האירועים ( לח . ( b 28 היא נקטעת בראשית פרק לט וממשיכה בתיאור התכנסות השרים הבבלים 'בשער התוך' ( לט . ( 3 היא נקטעת שוב בתוספת המאוחרת שב לט 13-4 ומסתיימת בפרשת העברתו של ירמיהו לידי גדליהו ( לט . ( 14 הגרסה האחרת נפתחת בהוראותיו של נבוכדנאצר לנבוזראדן בדבר האופן שבו יש לנהוג בירמיהו ( לט . ( 12-11 המשכה בתיאור הנביא הצועד בתוך טור הגולים אשר יוצא מהרמה , ששם נבוזראדן איתר אותו ( מ . ( b- | 3 a 1 _נבוזראדן נואם באוזני ירמיהו נאום בעל מאפיינים דויטרונומיסטיים ( מ , ( 3-2 מציע לו לבוא עמו לבבל ( פסוק ( 0 ca 4 או ללכת לכל מקום אחר שיבחר ( מ _, b 4 לפי נוסח המסורה , ( ובסופו של דבר ממליץ לו להצטרף לגדליהו ואף נותן לו 'ארחה ומשאת' ( מ , 5 לפי נוסח המסורה . ( ירמיהו מצטרף ... ' אל גדליהו בן אחיקם המצפתה וישב אתו בתוך העם הנשארים בארץ' ( מ . ( 6 שני הסיפורים שונים זה מזה בתוכנם , בסגנונם ובלשונם , וההבדל הבולט ביניהם הוא במידת הקונקרטיות שלהם ובמידת ההתאמה שלהם לנתונים ההיסטוריים הידועים לנו . הגרסה הראשונה קשורה קשר הדוק לימי החורבן , והיא חדה וברורה מבחינת הזמן והמקום שבו המאורעות מתרחשים . התיאור בגרסה זו נפתח מיד לאחר כיבושה של ירושלים ( לח _, ( b 28 ונמנים בה 'כל שרי מלך בבל' ( לט t ( aa 3 אשר מתכנסים ' בשער התוך' ( פסוק . ( Pa 3 שלושה מהם נזכרים בשמם ( פסוק _, ( ab 3 בצד 'כל שארית שרי מלך בבל' ( פסוק (( Pb 3 והם לוקחים את ירמיהו מ'חצר המטרה' ( פסוק ( aa 14 ומעבירים אותו אל גדליהו בן אחיקם ( פסוק pa 14 _ . ( b הגרסה האחרת מתחילה את התיאור בזמן לא ידוע , אולם מגוללת התרחשות שזמנה מאוחר יותר , כאשר ירמיהו 125 פירוש זה כבר הציעו דוהם ( 1901 ) וגיסברכט , ( 1907 ) והוא התקבל על דעת רוב החוקרים והפרשנים , גם במחקר המודרני . ראו למשל : קסלר , , 1965 עמ' ; 291-290 ונקה , , 1971 עמ' ; 110 רופא , תשמ"ג , עמ' : 174-173 אפעל , תשנ"ד _, עמ' ; 20 הופמן , _תשס"א , עמ' . 712 לטיעונים נגד תפיסה זו ראו : תומפסון , , 1980 עמ' ; 652-651 קלמנטס , , 1988 עמ' . 229 126 כאמור , שני פסוקים אלה הם חלק מהתוספת המאוחרת לנוסח המסורה , אשר אינה מופיעה בנוסח השבעים . סביר להניח שהם נוספו לסיפור כדי להעלות את חשיבותו של ירמיהו ולהציג את הטיפול בו כהוראה אישית של נבוכדנאצר , עוד קודם צאתו מירושלים והגולים עמו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר