א־.4 זמנן, מקורן ומגמתן של התוספות לתיאורו של ה-Dtr2 (מלכים ב' כד 14-13ף כה 12)

עמוד:339

בכרוניקה הבבלית , כמו גם על יסוד התיאור בירמיה כז ; 22-16 כח , 3 ידוע שהבבלים לקחו שלל מבית המקדש ומארמון המלך , אולם ספק אם אכן נלקחו 'כל אוצרות בית ה' ואוצרות בית המלך' וקוצצו 'כל כלי הזהב . ' סיומו של הפסוק , המציין שהשלל נלקח 'כאשר דבר ה , " גרם למרבית החוקרים לראות בו תחיבה משנית , שנעשתה בהשפעת תיאור החורבן בפרק כה . גם פסוק 14 חריג ברצף התיאור של גלות יהויכין , שכן הוא חוזר על המידע שבפסוקים , 16-15 , 12 ולא זו בלבד אלא שהוא גם מתייחד בהכללה שיש בו . זהו הפסוק היחיד שמכליל את הגלות על 'כל ירושלים , ' 'כל השרים , ' 'כל גבורי החיל , ' ' כל החרש והמסגר , ' ומסכם בהכללה 'לא נשאר זולת דלת עם הארץ , ' עדות לכך שמחברו הכיר את התיאורים המקבילים במלכים ב , כה 12 ובירמיה נב . 15 תיאור 152 ראו את התיאור בשורה 13 בכרוניקה _, BM 21946 וראו ויסמן , , 1956 עמ' ; 73-72 גרייסון , 1975 א , עמ' . 102 153 בירמיה נזכרים במפורש 'הכלים הנותרים בית ה' ובית מלך יהודה וירושלם' ( כז , ( 21 ויש על כך חזרה משולשת ( פסוקים . ( 21 , 20 , 19 על המגמה הרעיונית של נוסח השבעים לפסוקים אלה ראו : רופא , תשנ"ז , עמ' ; 184-180 תשנ"ח עמ' . 226-225 במלכים ב כה 15-13 נמסר על הגליה , , נוספת של כלי המקדש . 154 נקודה זו הודגשה כאמור כבר במחקרו של שטאדה , 1884 ) עמ' , ( 277-271 והתקבלה על דעתם של מרבית החוקרים . לסקירה של הדעות במחקר , לביקורת עליהן ולספרות מקיפה ראו זייטס , 1989 ) עמ' , ( 189-177 , 173-168 אשר רואה בפסוק זה אלמנט חשוב בתאוריה שלו על החיבור המשנה תורתי בעקבות הגלות של שנת 597 לפנה"ס . כוגן ותדמור , 1988 ) עמ' ( 314-313 ערערו על תפיסה זו . הם הדגישו שהגליית הכלים המתוארת בפסוק 13 תואמת למידע שבירמיה כז ; 18 כח , 3 ושמבחינה לשונית ועניינית קשור פסוק זה גם למלכים ב , כ . 18-16 על רקע זה הם הניחו שהגרעין ההיסטורי לפסוק זה יכול להיות אותנטי . לביקורת על הנחה זו ראו ברטלר , , 1991 עמ' . 545-543 לדעתי , אין לחפש את מקורם של שני הפסוקים האלה בתיאור של פרק כה ולהתבסס עליהם כמקור היסטורי לימי החורבן ( כנגד ברטלר , שם . ( סביר להניח שתחיבה זו הושפעה מתיאור לקיחת חפצי המקדש שב כה , 17-13 והשלימה מידע מרכזי החסר בתיאור גלות יהויכין . הדבר אמור בעיקר בלקיחת כלי הזהב , שהרי בתיאור השלל שלקחו הבבלים לאחר החורבן מוזכרים בעיקר כלי הנחושת . לנושא זה ראו נלסון , , 1981 עמ' 155 . 130-129 לנושא זה ראו : גריי , , 1964 עמ' ; 760 וירטויין , , 1984 עמ' . 473 156 הכללה נוספת בתיאור זה , למעט זו שבפסוקים , 14-13 באה לידי ביטוי בקביעה שהוגלו 'כל אנשי החיל' ( פסוק . ( a 16 מטרתה של ההכללה בנקודה זו שונה לגמרי ( וראו את הדיון בכך להלן , ( והיא משמשת אחד הטיעונים המרכזיים של ברני , 1903 ) עמ' ( 366 להיותו של פסוק זה ביטוי לראליה ההיסטורית של ימי החורבן עשר שנים אחר כך . 157 _טלמון , 1964 ) עמ' ( 119 עמד על הביטוי 'דלת עם הארץ' כמעשה מרכבה של שני ביטויים מוכרים : 'דלת _'pxn ( מלכים ב , כה ( 12 ו'דלת העם' ( ירמיה נב , ( 15 ועמד גם על הדמיון לביטוי ' מרום עם הארך בישעיה כד . 4 כעקבות זאת הדגישו כוגן ותדמור , 1988 ) עמ' , ( 312 שבכל מקרה הכוונה כאן אינה ל'עם . _'psn על השמטתו של ירמיה נב 15 מנוסח השבעים ראו : רופא , תשנ"ז , עמ' ; 184-180 תשנ"ח , עמ' . 225

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר