א־.3 ה'נספחים' במלכים ב, כה :30-22 זמנם, מקום כתיבתם ומגמתם

עמוד:334

הגולים לבבל . חיזוק לזמנם המאוחר של תיאורים אלה ניתן למצוא בתפיסות השונות המשתקפות בהם , במיוחד בשני נושאים : ( א ) באשר לבבלים : בתיאור החורבן ( מלכים ב , כה ( 21-1 הבבלים הם הצד המחריב , השורף , המנתץ , ההורג והמגלה . בולטת אכזריותם כלפי צדקיהו , ירושלים והמקדש , שרי המלך ותושבי הממלכה . לעומת זאת , בתיאור שבפסוקים 30-22 הבבלים הם ש'הפקידו' את גדליהו במצפה , וגדליהו מבטיח למי שייכנעו לבבלים כי ' ויטב לכם' ( פסוק . ( 24 הבבלים הם גם מי שמשחררים את יהויכין מכלאו , ונותנים את כיסאו 'מעל כסא המלכים אשר אתו בבבל' ( פסוק . ( 28 ( ב ) באשר ל'נשארים' ביהודה : בתיאור החורבן קבוצה זו אינה מוזכרת כלל . הקביעה היחידה ' ) ויגל יהודה מעל אדמתו' [ פסוק ([ 21 יוצרת את הרושם שביהודה לא נותר איש . לעומת זאת , בתיאור שבפסוקים 26-22 יש עדות להתנהלותם ולהתבססותם של ה'נשארים' לאחר החורבן בחסותם של הבבלים . מתוך נכונות לקבל את מרותם ולהכיר בשלטונם , נוצרת אצל ה'נשארים' חלופה לשלטון מלכי בית דוד . לדעתי , מהאמור לעיל עולה המסקנה שסיומה המקורי של היצירה המשנה תורתית _הבתר גלותית ( Dtr ) הוא _ב כה . b 21 במקרה זה , החורבן והגלות הם שיאו של הסיפור , אשר מסתיים בהקבלה לתיאור סופה של ממלכת ישראל ט . ( b 23 המסר פסימי וחד משמעי : 'ויגל יהודה מעל אדמתו : ' החורבן מלא , הגלות שלמה / 7 x , 77 לא נותר איש . רק כדור ויותר אחר כך נוספו לתיאור החורבן שני 'נספחים' מאוחרים . הדיון בתיאור ימי גדליהו ( להלן , עמ' , ( 385-380 יבסס הנחה זו מבחינה טקסטואלית , ויעסוק גם בשאלת המקור ל'נספח' זה , אולם כבר בנקודה זו אני מבקש להביע את 132 על מלכים ב , כה 12 ראו את הדיון שלהלן , עמ' , 341 וראו גם את דבריו של אקרויד , , 1968 עמ' 133 . 57 כך הניחו למשל : מונטגומרי _, , 1951 עמ' ; 564 ליוור , אנציקלופדיה מקראית , ד , עמ' ; 1153 , 1143 , 1131 נלסון , , 1981 עמ' ; 89 , 86 , 61 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' ; 324 אובריאן , , 1989 עמ' . 273-268 134 על מטרת הוספתם של שני 'נספחים' אלה לחיבור המשנה תורתי ועל מקורותיהם ( ובכלל זה הקשר של מלכים ב , כה לירמיה לט-מא _, ( ראו בדיון שלהלן . מהחוקרים שביססו את איחורם של אחד מה'נספחים' או של שניהם יש חשיבות טקסטואלית רבה למחקרו של פוהלמן , 1979 ) עמ' ( 109-94 וכן למאמריו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 36-35 ב , עמ' . ( 192-189 לנושא זה ראו גם : ג'ונס , , 1984 עמ' ; 648 זייטס _, , 1989 עמ' , 196 הערות ; 198 , 197 אובריאן , , 1989 עמ' 287 , 271 והערה ; 32 מקנזי , , 1991 עמ' . 152 יש להעיר בהקשר זה כי אין לקבל את הרעיון שהציעו גרסיה לופז , 1987 ) עמ' ( 232-222 ובג , 1989 ) עמי , ( 55-49 כפיתוח לתזה של וירטויין , 1984 ) עמ' . ( 478-477 135 כפי שיידון להלן , תיאור ימי גדליהו מבוסס לדעתי על מקור עצמאי , אשר נכתב ביהודה זמן קצר לאחר החורבן , ושוקע גם בספר ירמיה . לעומת זאת , לא ברור מה היה מקורו של ה'נספח' השני ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר