א־.1 מבוא להיסטוריוגרפיה המשנה־תורתית

עמוד:312

של החיבור , כמו גם האחידות הלשונית והספרותית , שהם בסיס הכרחי לכל הנחה הגורסת שזהו תוצר של מחבר ( אחד או יותר . ( במחקרים אלה אף לא ניתן הסבר נאות לסתירות רעיוניות וספרותיות רבות בחיבור , כמו גם לרבדים הלשוניים המגוונים שבו . גם הפתרון של ואן סטרס , שבחיבור יש תוספות מאוחרות , אינו משכנע . ההחלטה בדבר אחידותו או אי אחידותו של החיבור מחייבת דיון יסודי במאפייניו הלשוניים , הספרותיים והרעיוניים וכן ניתוח שיטתי של כל אחד מחלקיו . לאור זאת אין להתפלא שבמרבית המחקרים של ההיסטוריה המשנה תורתית , הדיון במקורותיו של הדויטרונומיסט , במאפייני עבודת העריכה שלו ובקטעים שהוא עצמו חיבר , מוסיף להיות חלק בסיסי , מרכזי וחשוב . סמוך למועד פרסום מחקרו של נות התפרסמו שני מחקרים חשובים נוספים שהשפיעו בשני כיוונים שונים על המשך המחקר . כבר בשנת 1947 החל פון ראד בבחינת שניים מהרעיונות המרכזיים בהיסטוריה _הדויטרונומיסטית : רעיון הנבואה והגשמתה ורעיון הבטחת הנצח לבית דוד . מצד אחד , עבודתו חיזקה את התאוריה של נות , בכך שעמדה על דגם הנבואה והתגשמותה , וראתה בו אמצעי ספרותי רעיוני שנועד להסביר את החורבן . מסקנתו הייתה שדגם זה שימש לדויטרונומיסט אמצעי להסבר הסיבות לחורבן ירושלים , שכן הוא הוביל למסקנה הבלתי נמנעת שהחורבן הוא התגשמות הנבואות שאיימו בחורבן , אם לא יחזור בו העם מחטאיו . מצד אחר , רעיון ההבטחה הבלתי מותנית לדוד ולביתו הציב את הבסיס התאורטי לערעור התזה של נות , שכן הבטחת הנצח לבית דוד לא יכולה לדור בכפיפה אחת עם רעיון 24 ראו למשל את מסקנותיו של ואךסטרס , 1983 ) עמ' ( 291-277 בעקבות הדיון שלו בשמואל ב , ב -8ד ; 12 ט-כ ובמלכים א , א-ב ואת הרחבתו של הרעיון בידי מקנזי . ( 1991 ) מקנזי טען שיש בטקסט תוספות פוסט דויטרונומיסטיות רבות . ניסיונותיו של לונג לקשור רעיונות מרכזיים בחיבור ( כמו למשל רעיון הבטחת הנצח לבית דודן לתקופת גלות בבל אינם עולים יפה . ראו בנושא זה את ביקורתם של פרובאן , 1988 ) עמ' ( 96 ושל מקנזי , 1991 ) עמ' . ( 134-132 25 בנושא זה ראו את ביקורתם של פולצין , 1989 ) עמי ( 17-13 ושל _ואן קוילן , 1996 ) עמ' , ( 14-11 כמו גם את זו של אובריאן , 1989 ) עמ' , ( 17-16 מקנזי , 1991 ) עמ' ( 17-16 וקנופרס , 1993 ) עמ' . ( 36-32 26 ראו גם את ביקורתו המקיפה של הלפרן , 1988 ) עמ' ( 194-186 על התאוריות שהעלו החוקרים שהלכו בכיוון זה . 27 פון ראד , , 1958 עמי , 204-189 והשוו למאמרו בתוך ספרו 1966 ) א , עמי . ( 221-205 ראו גס : הנ"ל , , 1948 עמ' , 1960-1957 ; 91-74 א , עמ' 28 . 347-334 פון ראד , , 1958 עמ' 199-189 י 1966 א _, עמי , 216-205 וראו לדוגמה את הנבואות והתגשמותן בפסוקים הבאים : מלכים א , יא = 39-29 , 13-11 יב ; 24-22 מלכים א , יג = 32-31 , 3-1 מלכים ב ; כג ; 18-15 מלכים א , יד = 16-5 טו ; 32-25 מלכים א , טז ; 14-8 = 7-6 , 5-1 מלכים א , כא , 29-17 מלכים ב , ט = 11-1 ט ; 15 מלכים ב , א ; 18-17 = 16-15 מלכים ב , יג ; 25-23 = 19-14 מלכים ב , כ , 19-16 כא = 16-10 כד . 13 , 4-2 לנושא זה ראו גם את דבריה של וייפרט , , 1991 עמ' . 131-116 29 ראו : _פון ראד _, , 1948 עמ' , 1958 ; 91-74 עמ' 1966 ; 203-199 א , עמ' . 220-216 לנושא זה ראו

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר