כתובות עבריות מירושלים של ימי בית־ראשון

עמוד:100

כתובות מחפירות עיר דוד בחפירות עיר דוד שכהנהלתו של פרופ' יגאל שילה ז"ל כשנים תשל"ח-תשמ"ה ( 1985-1978 ) נמצאו שתי כתובות עבריות על אבן , חריתות על חרסים , כתובות על אוסטרקונים , טכיעות חותם וחותמות פרטיים . אבל פרופ' שילה , שנפטר בלא עת , לא הספיק לפרסמם . עתה הופקד פרסומם של הממצאים האפיגרפיים בידי פרופ' יוסף נרה . פרופ' שילה ז"ל עוד הספיק לפרסם מבחר מתוך אוסף של חמישים ואחת בולות חתומות שנמצאו בבניין שרוף בשטח g המפורסם . הבולות הן גושישי חומר פחוסים שנלחצו על חבלים ששימשו לקשירת מסמכים , והוחתמו בחותמו של בעל המסמך , או הסופר . הבולות הן מעין חומר חותם שעל תעודות , או 'פלומבות' של עופרת , המשמשות לחתימת קופסות נתיבים בארונות חשמל וכיוצא באלו . השמות שבטביעות החותם שעל הבולות הם השמות הנפוצים בין תושבי יהודה בסוף ימיה . רובם מוכרים מהמקרא או מתעודות אפיגרפיות אחרות מאותה תקופה , ובכך אין בהם חידוש . כניגוד לטכיעות חותם אחרות של בעלי שררה בממלכת יהודה , אין באוסף בולות זה , הבא מארכיון כלשהו , שום טביעות חותם של בעלי תארים מתחום הממשל ( כגון 'בן המלך' או 'אשר על הבית . ( ' הנוסחה השלטת בטביעות היא 'לפלוני ( בן ) אלמוני' ( יש שהמלה בן הושמטה . ( הטביעות הן בנות שתי שורות . רק בטביעה אחת היו שלוש שורות כתב , וזו טביעת חותמו של /[ ] ' בן זכר הרפא . ' למרות שהשמות שעל טביעות החותם אינם מלווים בתארים , אפשר לשער שהאנשים היו מהשכבות הגבוהות בממלכת יהודה ובירושלים הבירה , אבל חוץ מגמריהו בן שפן אף אחד מהם אינו ידוע מהמקרא או משום מקור אחר . למרות שיש שמות החוזרים בטביעות החותם , כגון : אלשמע כן סמכיה וסילא בן אלשמע , אלנתן בן בלגי ובלגי בן דליהו או שמעיהו בן יאזניהו ויאזניהו בן מעשיהו , אי אפשר לקבוע שיש קרבת משפחה — של אב וכן — כין האנשים ; המדובר בשמות נפוצים ביותר באוצר השמות של תושבי יהודה בסוף ימיה . טביעת החותם 'לגמריהו בן שפן

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר