המסורות במקרא על ראשית התקדשותה של ירושל...

עמוד:22

יבוסאי , ' ובעברית : ויחל שלמה לבנות את בית מקדש ה' בירושלים כהר המוריה , במקום בו עבד והתפלל אברהם שם בשם ה ... ' ושם העלה אברהם את יצחק כנו לעולה , והצילו דבר ה' וימן איל תחתיו . שם התפלל יעקב בברחו מפני עשו אחיו , שם התגלה מלאך ה' לדוד בזמן שבנה כמקום שקנה מארנן בגרן ארונה היבוסי . כדי לפשט את דברינו נשוב ונסכם עתה את עיקרם : ירושלים לא הייתה מן הערים המקודשות לישראל בתקופה הישראלית שקדמה לימי דוד . כתקופה זו ( ימי השופטים , שמואל ושאול ) עבדו בני ישראל את אלוהיהם בשכם , כבית אל , בחברון ובדן , ותלו את קדושת המקומות הללו בימים עכרו , בימי אבותיהם . לאחר שדוד הופך את ירושלים — מקום נייטרלי שזה עתה כבשו — לבירתו , ושלמה עושה אותה למקום מקדשו , כורכים את קדושתה כהצלת העם כולו מן המגפה בימי דוד , בונה המזבח במקום . עם הפילוג , כאשר חוזרים שבטי הצפון לעבוד את אלוהיהם במקדשים המקובלים עליהם ( נגד רצונו של בית דוד המגנה את דרכם . ( מתגבשות ביהודה מסורות על התקדשות ירושלים בימי אברהם אבי העם כולו , וזאת באמצעות שילוב תוספות בסיפורים קיימים , שדבר לא היה להם במקורם עם ירושלים . בימי שיבת ציון שבה הקדושה ונתלית בדוד , הן משום הנטייה להיבדל מן השומרונים , והן משום השאיפה להוכיח שהר המוריה הוא מקום הפולחן שבירושלים , ואין לזהות , חלילה , בין המוריה לבין אלון מורה היא שכם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר