המסורות במקרא על ראשית התקדשותה של ירושל...

עמוד:21

לבנות את בית ה' בירושלים בהר המוריה אשר נראה לדוד אביהו אשר הכין במקום דוד בגרן ארונה היבוסי' ( ואפשר שיש לגרוס עם התרגומים העתיקים 'כמקום אשר הכין דוד בגרן . (' . .. תרגום השבעים אף גורס 'בהר המוריה אשר נראה ה' לדוד אביהו , ' ולשון זו מעוררת כיתר תוקף את זכרו של סיפור העקדה . הפרט המעניין ביותר בכתוב זה הוא שאין אברהם נזכר בו , והסבר השם 'מוריה' ( מלשון השורש רא"ה , החביב על בראשית כב ) כרוך דווקא בדוד ! בפרק זה מתרחש אפוא תהליך הפוך לגמרי מזה שצפינו בו לעיל : לאחר פילוג הממלכה ביקשו לתלות את קדושת ירושלים באברהם כדי לחבבה על ישראל כולו . לפיכך נתבאר אפוא סיפור העקדה על המקום הזה . לעומת זאת , בספר דברי הימים , יצירה שהורתה בתקופת שיבת ציון , שבים ומבקשים לראות בדוד ראש וראשון למקדשי ירושלים . וכל כך למה ? בתקופה זו ניכרת בדלנותם של שבי ציון , שאינם חפצים לשתף אחרים במפעל בניין הבית . בני יהודה , שבי ציון , מתנערים מיושבי הארץ , מן השומרונים , אשר לא הלכו בגולה , ואומרים להם / 'לא לכם ולנו לבנות בית לאלהינו כי אנחנו יחד נבנה לה' אלהי ישראל ' . .. ( עזרא ד ג . ( כדי להרחיק מלב השומרונים , הרואים עצמם כצאצאי אברהם , את הרצון להשתתף במלאכת הבניין , יש להשכיח מלבם שירושלים נתקדשה לאבות . יש לשוב ולתלות את קדושתה בדוד היהודאי , שדבר אין לו עם שבטי הצפון ועם השומרונים היושבים על אדמתם . בתקופת שיבת ציון נחוץ , עם זאת , זיהוי מלא ומוחלט בין 'אחד ההרים' לבין הר ה' בירושלים , וזאת משום שהשומרונים אשר הורחקו על ידי בני יהודה מזהים עתה את ' אחד ההרים' עם הר גרזים שבשכם . לפי השומרונים ניתנו לו להר גרזים שלושה עשר שמות וביניהם / בית אל , שער השמים , לחיה , אחד ההרים , ה' יראה . כך אפוא עושים השומרונים , מה שעשה בעל דברי הימים ומה שעשו בעלי המדרש בעקבותיו ; אם האחרונים זיהו את בית אל ואת הר מוריה בירושלים , הרי שבאו השומרונים וזיהו מקומות אלה בשכם . על הזיהוי השומרוני של המוריה בשכם מקל , כמובן , הדמיון בין השם ' מוריה' לבין השם 'אלון מורה , ' שמו של מקום הפולחן אשר בשכם ( בראשית יב ו . ( עם זאת , יש שינוי קל בתורתם של השומרונים בסיפור העקדה , כדי לאפשר את הזיהוי בין שכם לבין 'אחד ההרים בארץ המוריה . ' אם בנוסח המסורה קוראים אנו בבראשית כב ד : 'ביום השלישי ( ליציאת אברהם מבאר שבע ) וישא אברהם את עיניו וירא את המקום מרחוק , ' הרי שבנוסח שומרון של התורה מפרידים את שתי המלים הראשונות של הכתוב , ומצרפים אותן לכתוב הקודם : ... ' והעלהו שם על אחד ההרים אשר אמר אליך ביום השלישי , ' וזאת מפני שאי אפשר שהיוצא מבאר שבע על חמורו יהא כה קרוב לשכם ביום השלישי ! התרגום הארמי לספר דברי הימים , שאינו מודע עוד לסיבת העדר זכרו של אברהם מן הכתוב הנוקט בשם 'הר המוריה , ' משלבו בנוסחו המורחב לכתוב ( ואף את יעקב ובית אל הריהו משלב כאן _;( 'ושרי שלמה למבני ית בית מקדשא דה' בירושלם בטור מוריה באתר ד _? לח וצלי אברהם תמן בשמא דה ... ' ותמן אסיק אברהם ית יצחק בריה _לעלתא ושיזביה מימרא דה' ואיתמנא דיכרא חילופיה . תמן צלי יעקב במערקיה מן קדם עשו אחוי , תמן איתגלי מלאכא דה' לדוד בזמן דאתקין מדבחא באתרא דזבין מן ארנן בבית גרן דארונה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר