יט. מקצועות

עמוד:192

יט . 2 / יצוא , יבוא וכריזה סוחרים יהודים בחנויות בירושלים היו החוליה האחרונה בשרשרת ארוכה של מסחר — יבוא ויצוא — שבו היתה הכלכלה המקומית מעורבת . במעגל הרחב יותר הביאו סוחרי ירושלים מוצרי מזון מכפרים שונים במחוז שנשא אותו שם , ואף ממחוזות רחוקים יותר בארץ ישראל , כפי שראינו בפרקים קודמים ( למשל , תעודה מס' 191 דלעיל . ( מעבר למעגל זה קיימה ירושלים מסחר עם שני המרכזים הגדולים של האזור , קהיר ודמשק . לקהיר ייצאו יהודים מוצרים שונים מירושלים , ובעיקר סבון ושמן זית ( תעודה מס' . ( 199 גם עם דמשק נתקיים מסחר שוטף : שיירות של פרדות הובילו מוצרים חקלאיים , בדים ועוד , ויהודים לקחו חלק פעיל במסחר זה ( תעודה מס' . ( 201 לא תמיד נתקיים מאזן מסחרי שלילי , כדוגמת המקרה הנזכר בתעודה האחרונה , אשר בו לא היו סחורות להוביל מירושלים לדמשק . סוחרים מדמשק לא רק סיפקו סחורות לירושלים , אלא אף קנו בעיר ובסביבותיה . אותו סוחר יהודי "בעל הכרס" מדמשק היה נוהג , על פי עדותו שלו , לקנות מן הבדווים של מדבר יהודה כלי ירייה ואבק שריפה , חרבות מעוטרות היטב בכסף , תבלינים שונים , בדי משי ( תעודה מס' . ( 200 והיה עוד שלב במסחר — קריאות הכרוז על הסחורות העומדות לרשותו או בידיעתו , בעקבות כל המסחר הענף שצוין לעיל , כדי למוכרן בירושלים עצמה . לעתים היו כרוזים אלה הופכים לסוחרים זעירים בזכות עצמם , אך בדרך כלל הכריזו על מרכולתם של אחרים . בין הכרוזים של ירושלים היו נשים יהודיות אחדות , ששימשו בתפקיד זה באישורו של הקאדי ועל פי הצורך ( תעודה מס' . ( 202 199 יצוא סחורות מירושלים לקהיר נג ; 370 / 4 סיכום ] היהודי יעקוב בן אבראהים שכר את שירותיו של מוסלמי להוביל על גבי גמלים מירושלים לקהיר 6 מטעני סחורה על פי הדרך המקובלת תמורת 8 מטבעות זהב סולטאני . אבראהים שילם לו 2 מטבעות זהב ואת השאר התחייב לשלם לו לכשתגיע השיירה לקהיר . נרשם ב 6 בחודש שואל שנת ' . 969 תעודה 99 ו ו 9 ביוני . 1562

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר